عید نوروز و ماهی قرمز :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


عید نوروز و ماهی قرمز

خانم معلم | چهارشنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۸۸، ۰۷:۲۰ ب.ظ | ۱۴ نظر

 80سال پیش به همراه ورودچای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی ست به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک تر کنیم .

جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رهامیکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد .

هر سال ایام عید ۵ میلیون قطعه ماهی میمیرند. ۵ میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفت سین، به خاطر هیچ و عجیب نیست اگر بدانیم در صورتیکه ایرانی ها از خرید ماهی قرمز منصرف شوند این تجارت سیاه روزی پایان خواهد یافت. عجیب نیست اگر باور کنیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت سین ایرانی ست که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد . عجیب نیست اگر تابلوی معروف هفت سین کمال الملک را در کاخ گلستان به تماشا بنشینیم و ببینیم که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده ا

 پی نوشت : امروز تو مدرسه همکارام داشتن این مطلب رو می خوندن پیشنهاد کردن ازش پرینت بگیریم و به قولی فرهنگ سازی رو از مدرسه خودمون شروع کنیم ..... بالاخره باید از یه جایی شروع کرد دیگه .... 

 

  • خانم معلم

نظرات (۱۴)

سلام .
انصافا حرف حقیست .
وبلاگتان را یک رفرش بکنید .
ایمیلتان را هم سر فرصت چک کنید .
پاسخ:
رفرش کردم ولی فکر میکنم اشکال از سرعت پایین باشه .... جی میلم هم باز نمیشه .... فکر کنم باید آدرس یاهو رو بهتون بدم .....
جالب بود
نشنیده بودم
چه عجب بالاخره این نظرات باز شدند

وااای داشت مخم میسوتید!

چه جالب من نمیدانستم! البته می دانستم این ماهی قرمز ها صنعت!!! چین هستند اما نمیدانستم پاشان نا صواب به سفره ی هفت سین ما باز شده
گرچه من خودم هیچوقت از ماهی هفت سین خوشم نمیاید بعد از سال تحویل ولش میکنم توی حوض حیاط!

ولی عجب از این کامنت های شما!
باشد که نظراتتان خوب شود حالش



خواهرمان هم سلام همراه با ادب نثار وجود پر برکتتان کردند
پاسخ:
باشد که این هفت سین را بی ماهی شروع کنیم ....خدمت خانواده سلام برسانید .
سلام مطلب بسیار جالبی اشاره فرمودید وقتی جهانی شدن یک امر ناگزیره عجیب نیست که سنت های دیگر فرهنگها هم مرسوم بشه منتظر قدم رنجه شما هستم
پاسخ:
خواهش میشه .... چشم حتما سر میزنم
  • مساله این است
  • یاه یاه یاه
    این قدر پشت سر من با شاگرد تنبل ها و وراج های کلاس غیبت کردید که کامنت دونی شما خراب شد. یاح یاح یاح


    موضوع خیلی جالبی رو گفتید.
    تا به حال به ش فکر نکرده بودم.
    ممنون.
    پاسخ:
    اصولا بخش نظرات با من مشکل داره ...نکنه این شیطونک ها دارن دست کاری میکنن ؟
  • مساله این است
  • خب الحمدلله مشکلات فونت و ... حل شد. فقط می مونه یک مساله. کلا "مساله این است". اونم این که لطفا گزینه "جورچین" خط را بزنید تا خط ها مساوی با هم باشند. نه مثل این نوشته یکی جلو یکی عقب. انگاری دارند مسابقه دو می دهند.
    پاسخ:
    یعنی واقعا خیلی این بلاگفا هنوز مونده به پای بلاگر برسه .... هی اومدم خط ها رو درست کنم نشد امروز دیدم مشکل اینه که عکس چون وسط چین شده متن هم همون طور وسط چین میشه هرکاری هم میکنم نمیشه عکس رو وسط آورد بدون انتقال متن ..... این همه بلاگفا بلاگفا میکردین این بود !!!!!
    سلام. خانم معلم
    خونه نو مبارک ببخشید دیر شد. هرچند که میبینم زیاد ازش راضی نیستید ولی خوب اشکال نداره فکر کنم شما صبرتون زیاد باشه.
    راستش ما عید هفت سین نمیچینیم. تقریبا هر سال سر مزار عموی شهیدم هستم . مادر بزرگم هوسی یه هفت سین کوچیک میاره. هفت سین خیلی چیزاش اصرافه . واقعا اگه یکم فکر کنیم میبینیم خیلی از کارامون اصرافه و فقط جنبه نمایشی داره.
    ببخشید حواسم نبود شما خودتون استادید ما داریم درس پس میدیم.
    راستی !چند نفرمون حاضریم واسه عید لباس نو نخریم حتی یه جوراب و به همون لباسای قدیم که شاید فقط از مد رفته باشن و نه کهنه باشن و نه پاره . و اگر خریدیم ازش استفاده نکنیم و بدیم به کسی که لباس مناسب نداره.؟؟!!
    پاسخ:
    خدا را شگر که جوانانی داریم که اینگونه فکر میکنند .... در مورد لباس منظورتون رو از مطرح کردنش متوجه نشدم ، می خواین از طریق من لباس ها رو به اشخاص نیازمند برسونید یا اینکه پیشنهادی بود برای سایر دوستان ؟ ....در هر شکل کار خوبیه ولی یادمون باشه خدا دنیا رو آفریده برای لذت بردن ازش و یکی از این لذایذ لباس خریدنه مخصوصا برای خانمها .... اینه که خودسازی چیز خوبیه ولی اگه در حد متعارف باشه لباس خریدن اشکالی هم نداره ....به هر شکل من منتظرم و اماده خدمت رسانی .
    باید از هر جایی که امکان داشته باشه اقدام کنیم تا فرهنگ سرطانی خود مونو نجات بدیم
    عرض ارادت به لج بچه مثبت کلاس
  • محمد حسین او
  • سلام علیکم .
    باز اومدم این جا و این موسیقی حالمو دگرگون کرد .

    زنده باشید . یا حق .
    پاسخ:
    اگه مشکل سازه برا جوونا برش دارم ؟....نبینم حالتون بد بشه یه وقت خدا نکرده !
    سلام خانم معلم عزیزم
    روز و شبتون به خیر
    جالب و مفید بود
    نشنیده بودم
    موفق باشید
    سلام خانم معلم
    وبلاگ بسیار وزینی دارید با این موسیقی که با دل آدم بازی می کنه
    اگر چه دقیقا در جبهه سیاسی شما نبودم (الان نمی دونم) اما وزانت و اخلاق حرفه ای تون عالیه.
    این مطلب هم خیلی خوب بود سیب سرخ توی آب را خیلی دوست داشتم هروقت می شد استفاده می کردم .از این به بعد مقید می شم
    التماس دعا
    پاسخ:
    کاش مقید بشیم ماهی قرمز کوچولو ها رو برگردونم به سرزمین اصلی شون که گریه شون نگیره از این جدائیها ......
    راستی به اون موسیقی عکس سر در وبالگتونم اضافه کنید
    اینجا جمع زیباییها ست
    پاسخ:
    شما لطف دارین ..... زیبا میبینید
    ببخشید بدون کسب اجازه برای اطلاع دوستان دیگر در "فیس بوک" لینک شما را دادم!!
    حلال بفرمایید
    پاسخ:
    خدا حلال کندتان !! ما چه کاره بیدیم !!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی