کاندیدای شعر برگزیده سال 2005 :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


کاندیدای شعر برگزیده سال 2005

خانم معلم | دوشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۸۸، ۱۲:۴۹ ق.ظ | ۴۱ نظر

نمیدونم این شعر رو دیده بودید یا نه ، ولی من تازه دیدمش و برام خیلی جالب بود ....شاید برای شما هم جالب باشه :

این شعر توسط یک بچه آفریقایی نوشته شده و استدلال شگفت انگیزی داره :

When I born , I Black , When I grow up , I Black ,
When I go in Sun , I Black , When I scared , I Black ,
When I sick , I Black , And when I die , I still black...
And you White fellow,
When you born , you pink , When you grow up , you White,
When you go in Sun , you Red , When you cold , you blue,
When you scared , you yellow , When you sick , you Green,
And when you die , you Gray...
And you call me colored???.. .. ........"

وقتی به دنیا میام، سیاهم، وقتی بزرگ میشم، سیاهم،


وقتی میرم زیر آفتاب، سیاهم، وقتی می ترسم، سیاهم،


وقتی مریض میشم، سیاهم، وقتی می میرم، هنوزم سیاهم....

و تو، آدم سفید،


وقتی به دنیا میای، صورتی ای، وقتی بزرگ میشی، سفیدی


وقتی میری زیر آفتاب، قرمزی، وقتی سردت میشه، آبی ای،

وقتی می ترسی، زردی، وقتی مریض میشی، سبزی،

و وقتی می میری، خاکستری ای...


و تو به من میگی رنگین پوست؟؟؟..........


  • خانم معلم

نظرات (۴۱)

  • یاسین - مشهود
  • سلام

    چه زیبا !!!!!
    عالی بید .
    پاسخ:
    ممنون
    سلام
    خیلی شعر قشنگی است .
    واقعیت باید قبول کرد اگر چه سیاه ها در اقلیت هستند

    موفق باشید
  • محمد مرادی نصاری
  • چقد زیبا بود
    آفرین به انتخابت
    پاسخ:
    ممنون
  • مساله این است
  • ای مرده شور ببره ریخت هر چی سازمان ملل و حقوق بشر شان را !
    پاسخ:
    شکلک آدمکی که داره تایید میکنه و سرش رو بالا و پایین می بره !
    خیلی جالب بود
    مرسی
    سلام این شعرو یکی از دوستام چند روز پیش برام میل کرده بود . خیلی زیباست از اون استدلال هایی است که واقعا آدم در جوابش می مونه . آفرین به این نوجوان آفریقایی آفرین
  • ترنم باران
  • سلام اجازه هست منم بیام تو کلاستون شرکت کنم (شکلک یه دانش آموز خجالتی)
    پاسخ:
    بفرمایید در کلاس ما به روی همه ی بچه های خوب بازه ....
    سلام خانم معلم بزرگوار
    متن زیبا و رِالی انتخاب کرده بودید.ممنون.
    پاسخ:
    ممنون . اما اگر زیبایی هم هست از خالق ان می باشد
  • دست نوشته دانشجو
  • سلام خانم معلم خوبید عزیز اپ زیبا و جالب و قابل تامل و کمی هم خنده دار بود شادمون کردی خدا شادتون کنه بای

    دلت شاد و لبت خندان بماند
    برایت عمرجاویدان بماند
    خدارا میدهم سوگند برعشق
    هرآن خواهی برایت آن بماند
    بپایت ثروتی افزون بریزد
    که چشم دشمنت حیران بماند
    تنت سالم سرایت سبز باشد
    برایت زندگی آسان بماند
    تمام فصل سالت عید باشد
    چراغ خانه ات تابان بماند


    سال نو را پیشاپیش به شما و خانواده محترمتان تبریک می گویم
    پاسخ:
    بهار زیبا رو به شما تبریک میگم امید که در این دگرگونی طبیعت دل ما نیز به سمت خدایی شدن متحول گردد ....
    سلام عزیزم
    مرسی از تبریکتون
    منم تبریک میگم
    براتون همیشه و همیشه و همیشه آرزوی همه ی خوبیا و قشنگیا رو دارم و دارم و دارم ...
    خدمت میرسم حضوری !
    کی از دست این مزاحم یه نفس راحت می کشید فقط خدا عالمه !
    فعلا ...
    سلام خسته نباشید واقعاپسر بچه فهیمی بوده ! از قدیم هم گفتند حرف راستو یا باید از بچه شنید و یااز دیونه !
    ولی خانم معلم من شنیدم معلما حرفاشونوبا کتایه می زنند .... شمادیگه چرا !؟
    پس اینکه بعضی ها بعد از جریانات اخیرگفتند که " آدم که مریض می شه سبز میشه (یا برعکسش) آدم وقتی سبزه مریضه! ...نکنه این همون ادامه شعر اون کودک فهیم سیاه پوسته و بحث کودتای مخملی ...ببخشید محض تحریک احساسات رنگی جامعه گفتم و شلوغ کردن این پست چون ازاین به بعد هم طبیعت مریضه و سبز میشه !
    پاسخ:
    فکر نمیکنم این خصلت کلیه ی معلمین باشد ولی من چنین آدمی هستم ... اما در این پست هیچ کنایه ای در کار نبود ، رنگ سبز نیز از قدیم الایام رنگ مورد علاقه ام بوده زیرا تا خودم را شناختم در میان جنگل و سبزه زارها بودم و خوشی های دوران کودکی ام با رنگ سبز عجین شده ولی هیچ ارتباطی با " سبز " ی ها ندارم !!! .... گرچه سبزی ها چیز های ! مفیدی هستند ولی میانشان می شود سبزی مضر نیز پیدا نمود .... احتیاط شرط عقل است ...
    سلام
    اول باید تحسین کرد خالق این اثر را، واقعا جای آفرین و آفرین دارد
    دست شما هم درد نکنه که انتخابی زیبا داشته اید به روایتی خوش ذوقید
    موفق باشید.
    سلام

    چه شعر زیبایی بود
    سلام.
    نه منم نشنیده بودم . شما اولین پیام رساننده این پسر بچه بودید برای من .
    راستشو بخواین ما خودمونم نژاد پرستی میکنیم.
    رفتار مردم عادی با این افغانی های بیچاره رو میبینید که! درسته که باید برگردن وطنشون ولی یه جوری باهشون برخورد میشه که انگار ما انسانهای برتر از اوناییم .
    وووو...
    شاید چند روزی نتونم از محبتای بی دریغتون استفاده کنم و چشمم به وبلاگتون روشن نشه.
    فرارسیدن بهار رو تبریک میگم هرچند بهار بدون مهدی فاطمه صفا نداره ولی از نعمت های رب العالمین فیض میبریم (هم چنین شما) ،انشا الله که بتونیم شکرشون رو به جابیاریم.
    پاسخ:
    سلام منم بهار طبیعت رو بهتون تبریک میگم امید که بهاری در دلهامون اتفاق بیفته و اماده بشه برای حضور و ظهور حضرت .....
    خیلی جالب بود و کمی دردناک
    متاسفانه نژاد پرستی پایانی ندارد
    به امید روزی که منجی تمام نژادها ظهور کند
    پاسخ:
    الهی امین
    سلام .

    من هم خودم بعد از مدتها (همون نزدیک دو سال) و در کمال ناباوری دارم می روم مشهد . حتمن حتما دعا می کنم شما هم به زودی مشرف شوید . البته به عدم تاثیر دعای خودم یقین دارم . اتفاقا خانم صدای ثانیه ها لطف کرده بودند و برای من هم ایشون دعا کردند و الا که نوروز هم مثل روزهای دیگر سال برایم بی معنی می شد .

    ...

    این شعر را من هم خوانده بودم . خیلی دلم می خواست اسم شاعرش را هم می فهمیدم .
    پاسخ:
    امیدوارم دعاتون در مورد من حتما مقبول بیفتد و آقا ما رو هم بطلبه ....مطمئنا سال خوبی رو در کنار آقا شروع خواهید کرد و امیدوارم تا پایان سال هر لحظه تون پر باشه از آرامش .
  • ترنم باران
  • سلام خانوم معلم جونم مرسی که بهم سر زدین و اجازه دادین منم شاگرد کلاستون باشم
    امیدوارم بتونم آجی خوبی برا مهدیه جونم باشم
    پاسخ:
    سلام باران خانم ....شاگرد به این خوبی رو هیچکسی دوست نداره از دست بده .... مطمئنم آجی خوبی برای مهدیه هستی و تنهاش نمی زاری .... سال خوبی در پیش رو داشته باشی و همیشه شاگرد اول کلاس باشی ...
    برات سال خوبی رو آرزو میکنم
    پاسخ:
    من هم برای شما آرزوی سالی خوب و سرشار از آرامش و سلامتی و موفقیت آرزو دارم .
    من باز هم فقط در مقابل نظر لطف شما می توانم شرمنده بشوم . شعرواره های من واقعا حرفی برای گفتن ندارند واقعا بی زبانند .

    ***

    هدر وبلاگ جناب علوی یک اشکالاتی دارد که باید بعد از سفر رفعش کنم . اول از همه اینکه خیلی شلوغ است . (ولی زمینه شان که با هم فرق دارد)

    ***

    این خیلی جالب است که با دیدن این عکس یاد ما میفتید . حالا جای جناب صدای ثانیه ها که مشخص است . اما من و ممد آقا کدامشانیم ؟

    بعدشم این قضیه ی "شاگرد خوبه" حربه ی سیاسی نسوان کلاس است که من ساده دلبی زبان را مسخره کنند و متهم (به اتهام پاچه خواری ، العیاذ بالله !) . اصلا اگر خیلی صفت خوبیست خب خودشان بردارند (نسوان کلاس را می گویم)

    ***

    حتمن حتما به یادتان هستم . شما هم لحظه ی سال تحویل برای آدم شدن ما ... نه اصلا اینیکی که مستجاب نمی شود ، برای خوشحال شدن ما دعا کنید .

    ***

    یاحق
    پاسخ:
    سلام جوابتون رو چند نظر پایین تر نوشتم ...
  • رسوای زینب (س)
  • او را سپاس و شما را سلام

    چند وقت که درگیری هام زیاد بود ، مجالی نشد تا به وبگاه زیباتون سر بزنم الان که اومدم شاید ساعتی است که دارم پست های قبلی تون رو میخونم ...........

    همشون زیبا و با ارزش بودند .......

    این شعر آخر ی بسی به فکرمان آورد ......

    واقعا این رو یک بچه نوشته ؟؟؟؟ عجب از این آدمیزاد ...........

    دست مریزاد......و خدا قوتتان ..........
    ....................................................

    زیباترین بهار............. پایان انتظار ............
    پاسخ:
    در پناه حق باشید .
  • شاگرد شلوغه
  • عید اومده دوباره شادی و خنده
    لفطا نشه فراموش عیدی بنده
    من عیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدی میخوام
    این مدلی کشیدن رو از برادر هم نامم (حباب) یاد گرفتم دقیقا دیشب
    ساعت حول وحوش یازده
    پاسخ:
    آفرین به تو دختر خوب که هر روز یه چیز جدید یاد می گیری .... هر روز که یه چیز خوب و تازه یاد بگیری عیده ، پس عیدت مبارک !
  • ترنم باران
  • به طراوت تکرار باران بهار، هستی تان همیشه سبز باد. عید پیشاپیش مبارک
    پاسخ:
    سلام دختر خوب ، لطافت باران بهاری رو به این کلاس آوردی .... همیشه تندرست باشی و شاداب .... دلت شاد و لبت پر خنده .... به کلاسمون روح بخشیدی با اومدنت
  • مساله این است
  • تق تق تق
    کسی خونه نیست؟
    با اجازه صاحب خونه.

    یاالله ...

    اومدیم عیدی مون رو بگیریم تا شاگردهای وراج و مثبت عیدی ما رو به غارت نبردند.
    من اولین نفرم. پس باید بیشترین عیدی رو به من بدید. یاح یاح یاح
    پاسخ:
    امیدوارم سال خوبی پیش رو داشته باشی سالی پر از موفقیت ، سلامتی و آرامش روح و جسم و سالی که پایان انتظار باشه ....دعا یادتون نره ....
    سلام!
    به به ،به شعر،اولین بار بود خواندمش.
    1.سال نو ی شما هم مبارک معلم عزیزم.
    2.خوش به حالتان،من عاشق سکوتم.و ایضاً عکاسی از چنین مکان هایی.
    4.ما شما را دعا کردیم!
    5.جناب صنوبری که هنرمندند اما کمی اصلاح هم نیاز دارد.

    برای بار دوم : سال نویتان مبارک(البته پیشاپیش)
    پاسخ:
    برای بار چندم سال خوبی داشته باشید و به آنچه دوست دارید در این سال امیدوارم که برسید .....
  • جواب جناب صنوبری
  • سلام .... نمیدونم راه افتادین یا نه ... سفرتون بی خطر .... من عادت به تعریف کردن ندارم قشنگ بوده که گفتم قشنگه ...
    وبلاگ جناب اقلیت هم همین الانش خوبه حالا میتونه بهتر هم باشه ، دیگه بین خودتونه ....
    مهدیه خانم که وسط نشسته از بس دوست داره همه چیز تحت نظرش باشه !!! شما که مشغول نوشتنید و سرتون به کار خودتون ، ممد آقا هم که زل زده تو دوربین و حواسش پی همه چی هست جز درس خوندنش .... می خواست اول بشه و بیشترین عیدی رو بگیره که نشد باز مهدیه اول شد و البته قبل از مهدیه ، شما شاگرد خوب و سحر خیز اول شدین !!
    ضمنا چرا شما فکر میکنین ساده دل بی زبانید ، اتفاقا به موقعش خوب زبان هم دارید !!! ... کسی هم نگفته پاچه خواری میکنید چون من چنین اجازه ای به کسی رو نمیدم و همچین شاگردایی تربیت نمیکنم ، تمام کارهاتون بر اساس مهربونی هاتونه ، میگی نه از جناب اقلیت بپرسین !!
    وقت تحویل سال نو کنار حرم آقا ، یاد ما هم باشید .... شما که خوبید و این خوبی ذاتیه خوش به حالتون ، شما برای آدم شدن ما دعا بفرمایید .... ما هم دعا گو هستیم اگه قابل باشیم ....
  • فرهاد شیرینم
  • بهار می اید
    با ترانه دل انگیز باران
    و ترنم شیرین جویبار
    که رگهای خاک را از زلال جاری عشق اکنده می سازد
    باشد تا
    طراوت تن سبز جوانه را به به میهمانی خانه های دلمان بخوانیم
    و با سرخی ایمان لاله ها پیمان بندیم
    تنگ بلورین زندگی تان
    مالا مال قطره های شبنم عشق و ایثار
    فرا رسیدن سال نو را پیشا پیش به شما و خانواده محترمتان تبریک
    و ارزوی سالی خوب را برای شما دارم
    یا مقلب القلوب والابصار
    یا مدبر الیل والنهار
    یا محول الحول و الاحوال
    حول حولنا الی احسنالحال
    پاسخ:
    دعا کنیم سال نو سال پایان انتظار هایمان باشد ...
  • فرهاد شیرینم
  • تقدیم به شمع سوزان
    پاسخ:
    لطف دارین ....
  • فرهاد شیرینم
  • وقتی یه معلم براش دعا می کنه
    دیگه مشکلی نداره دخترم
    ممنون از لطف شما
    پاسخ:
    ممنون از این همه محبتتون
  • مساله این است
  • خانوم اجازه:
    سلام.

    شواهد گویای این امر است که بنده زودتر از بقیه شاگردها خدمت رسیدم. به تاریخ اولین کامنت من نگاه کنید متوجه می شید که این حضرات دو روز بعد از من سر و کله شان پیدا شد.
    پاسخ:
    اولا خدمت از ماست .... بعدشم منظورم زمانی بود که درخواست عیدی کردین !!! وگرنه بله ، حق با شماست .... مهدیه زودتر گفت عیدی می خوام !!!! ...اما برای یه معلم هیچ فرقی نمیکنه .... عیدی هاتون محفوظه .... اما اول باید بعد عید که اومدین سر کلاس ببینم تکالیفتون رو درست انجام دادین یا نه ...بعدش عیدی میدیم !!!!1
    سلام خانم معلم عزیز
    عیدتون مبارک ایشالا ...
    پاسخ:
    در پناه حق باشید .
  • اقا اجازه؟
  • سلام نوروز باستانی بر شما مبارک باد
    پاسخ:
    سال نو بر شما هم مبارک باشه
    بسیار زیبا بود

    مرگ بر آپارتاید

    موفق باشی
    پاسخ:
    زنده باشی
  • مساله این است
  • السلام علیک یا ربیع القلوب ! (پیش دستی کردیم بر سنت روزهای جمعه شما)



    و سلام بر خانوم معلم بهتر از جان.
    این یاح یاح ما هم انگاری داره تبدیل به یک جریان می شه ها !
    خب خیلی خوب است . یاح یاح یاح


    هستیم. منتها یه چند تا خونه اون ور تر. حالا خیلی معلوم نیست. ولی هر جا برم توی همین شهرک بلاگفا هستم.
    پاسخ:
    ...... میبینم که سحر خیز شدی ... دارن ازت کار می کشن توی خونه ؟ !!! یاح یاح یاح
    سلام استادارجمند .از لطفتون ممنونم .منم با اجازه لینکتون کردم بازم برات آرزوی سالی خوش وخرم میکنم برای عزیزتون هم همچنین
    پاسخ:
    ممنون از حضورتون .... با آرزوی سالی خوش همراه با آرامش و شادکامی ، سلامتی و طول عمر برای شما و همه ی عزیزانتون
    سلااااااااااااام
    بچه هااااااااااااااااااا بیاین تو
    معلم آشنااااااااااااااااااااست
    عجب شعری مواااااافقم
    درود بر تو معلم بانو
    راستی فامیله هم کیش ما خوبه
    پاسخ:
    سر سفره التماس دعا داریم ها !!!
    از شنبه درون خود تلنبار شدیم/تا آخر پنجشنبه تکرار شدیم/خیر سرمان منتظر دیداریم/جمعه شد و لنگ ظهر بیدار شدیم
    چقدر زیبا بود تا حالا نخونده بودمش
    //////////
    خانم معلم عزیز در این سال 88 از اشنایی با شما خانم فهمیده و با کمالات خوشحالم.
    امیدوارم بتونم از تجربیات شما نهایت استفاده را ببرم
    با ارزوی بهترین ها برای شما
    /////////////
    این مودم با بعضی شرکت ها سازگاره فقط ... 14 روز قطعی داره برای درخواست از شرکت دیگه بعد من دیگه بدن درد و تخت بستن و این حرفا
    پاسخ:
    ضمنا کاملا درکت می کنم ...اون زمان که دایال آپ داشتم و کارتم تموم میشد پسرم میگفت الان مامان داره تمام بدنش می لرزه و درد تمام وجودشو گرفته ..مواد بهش نرسیده هیچ اوضاعش خوب نیست !!! ..اینه که می فهمم چه حالی داری !!!!
    سلام!
    امید وارم یک صف تشکیل بدهیم در مدرسه ی عشق،که شما اول صف همون شاگرد زرنگ و مبصر باشید و با هم برویم تا آسمان،تا کوه ...تا خدا(این بهترین دعایی بود که می توانستم بکنم!)

    خانم معلم!،حالا یکبار بگذارید ما پاچه خواری بکنیم!،بابا دلمان ترکید...!
    این ممد آقا هم بچه ی خوبی است اما ذاتاً شیطان است!(البته منظور از شیطان همان بازیگوش خودمان است!)

    به شما هم توصیه می کنم یک پرده ی گل دار! بکشید بین کلاس(اصلاً دوختنش پای خودم!) که این دختر و پسر های(ببخشید آقا و خانم ها) کلاس با هم صحبت نکنند و ایضاً دعواً!
    پاسخ:
    چرا پاچه خواری ؟ !!! ....
  • ترنم باران
  • آرزو دارم دلت مثل بهار
    پر شود از لحظه های ماندگار
    زندگیت خالی از اندوه و غم
    لحظه های شادمانی بی شمار
    خانه قلبت پر از گلهای یاس
    نغمه خوان خانه ی قلبت هزار
    باغ احساست پر از گلهای ناز
    همچو یک قالی پر از نقش و نگار
    روزهایت هر یکی بهتر ز قبل
    خوش بود بر کام تو این روزگار
    همچو شمعی باشی و همراه گل
    من بگردم دور تو پروانه وار
    تو بیا و تو ی چشمانم بخوان
    التماس یک نگاه بی قرار

    نوروز و بهار نو بر شما خانم معلم عزیز مبارک

    پاسخ:
    گفتم که تو لطافت این کلاسی ..چه شعر قشنگی ... دستت درد نکنه ..منم آرزوی بهترین ها رو برات دارم .... امیدوارم که به هر چی دلت می خواد برسی ....
    سلام خانم معلم عزیز دلم
    خوبید ؟
    من برگشتم !
    یه راست از دم در خونه اومدم این جا !
    عرضی ندارم ! طبق معمول !
    فقط اومدم برای عرض سلام و ارادت به شما ...
    پاسخ:
    رسیدن به خیر ، مسافرت خوش گذشت ؟ .... امید که همیشه سلامت باشی
    چه عالی چه عالی
    پاسخ:
    ممنون ....

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی