کارگاه زندگی - تمرین اصول :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


کارگاه زندگی - تمرین اصول

خانم معلم | جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۱:۵۱ ق.ظ | ۲۲ نظر




تقریبا یک هفته است که از شروع ِ کارگاه داستان نویسی مان می گذرد . چقدر ذوق دارم که بتوانم آنچه استاد آموزش میدهد را درست انجام بدهم .

به این فکر می کردم که وقتی اصول یک کارگاه داستان نویسی که اخرش درست نوشتن  آموزش میدهد را این قدر مشتاقانه دنبال میکنم ، اگر در کارگاه زندگی ، که تمام اصول درست زیستن را در کتابمان و توسط راهنما و مربیانی معصوم و مهربان آموزش داده شده است را همین قدر مشتاقانه دنبال می کردم چه چیزها که نصیبم نمی شد ؟ 

چرا باور ما انسانها انقدر کم است که حاضر نیستیم کمی از لذت های دنیا کم کنیم تا به لذت های آخرت برسیم ؟

 

در این کار گاه  بناست « یک اصل » در دو هفته ، آموزش داده شود . مجموع اصول آموزش داده شده زیر بنای درست نوشتن را می سازد و استفاده ی مدام از این اصول چگونه نوشتن را یادمان میدهد اگر درست کار کردیم و تمرین داشتیم فبها ، اگر نه ، استاد مکث نمیکند تا همه برسند میرود اصل بعد و فصل بعد .

 در کارگاه زندگی نیز همین طور است . اصل ها و فصل ها می آیند. کار کردیم و آموختیم ،استفاده  میبریم . تذکرات هم همیشه هست ، نشانه ها همیشه هست فقط چشم ِ دل باید باز کرد تا درست دید و استفاده کرد .

 

کاش یکی  ، فقط یکی از اصل های زندگی را که گوشزدمان کردی ، 

مثلا نیکی به مردم 

مثلا احترام به پدر و مادر 

مثلا رعایت حق الناس 

مثلا دوری از غیبت ، تهمت ، دروغ ...

را هر دو هفته یک بار کمی تمرین میکردیم .مطمئنا از این کارکرد برکاتی نصیبمان میشد که راهگشایمان میشد برای اصلی دیگر و تمرینی دیگر و زندگی بهتر و انسانی کاملتر ...

 

انتظار یکی از آن اصول است و شاید رسیدن به درجه ی یک منتظر واقعی زمان بخواهد و سخت باشد ولی اگر تمرین کنیم ، میتوانیم به آن برسیم. پس همیشه و در همه حال خواهیم گفت :

 



« اللهم عجل لولیک الفرج  «


امروز ، 15 شوال ، سالگرد رحلت سیدالکریم علیه السلام می باشد . شخصیتی که نه تنها در شهر ری مورد توجه هستند بلکه بیشتر علما ، بنا بر روایت معتبر که زیارت ایشان مانند زیارت امام حسین در کربلا می باشد ، به زیارت ایشان تاکید داشته اند حتی آیت‏الله بهجت به زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، اصرار داشتند و می‎فرمودند: «اهل تهران اگر هفته‏ای یک مرتبه به زیارت ایشان نروند، جفا کرده‎اند».

اینجا  را بخوانید .ویژه نامه ایست در باره ی حضرت سیدالکریم علیه السلام که خالی از لطف نیست .

خدا شفاعتشان را شامل حال همه مان ، مخصوصا بچه های خوب شهر ری بگرداند . انشا الله


  • خانم معلم

نظرات (۲۲)

سلام بانو...
مشرف شدین ما را از دعا محروم نکنید...
یا علی
پاسخ:
سلام عزیزم 
نایب الزیاره بودم .اتفاقا همه رو دعا کردم اگه خدا قبول کنه ...

علی یارتون 
السلام علیک یا سید الکریم (ع)

سلام

خوبید ؟

زیارت قبول ...
پاسخ:
سلام عزیزم 
شکر خدا ، خوبم ...
شما چه میکنید با مهمان داری؟! 

قبول حق ... اوایل دعای ندبه رسیدیم حرم . جات خالی . خیلی خوب بود . 
خدا رو شکر که خوبید ، خوشحالم ...

ما که هیچ ! قیافه ی زشت و اخموی یه دختر دیوانه قابل تصوره ، نیست ؟!

دعای ندبه ی حرم سید الکریم خیلی خوبه ، خیلی ... یادش بخیر ...
پاسخ:
ممنون .

چرا ! بدجوری قابل تصوره ! یه دختر با موهای سیخ شده و قیافه ی سرخ و عصبانی که از گوشاش اتیش میزنه بیرون ... 
بله بله عالیه ...
سلام
پیغامی که واسم تو وبلاگ ارمینه گذاشته بودید به دستم رسید.ممنون از راهنماییتون
ولی
من هدفم از خوندن مهندسی پزشکی کار و در آمد و شغل نیست .چون با لیسانس مهندسی برق قدرت هم می شه نون در آورد .نگاه من به مهندسی پزشکی یه نگاه آرمانگرانست.
فقط خیلی مختصر بگم که در آینده نه چندان دور ایران باید به خود کفایی در علم مهندسی پزشکی برسه.خب چرا من پایه گذار این اتفاق نباشم.
می دونم خیلی بلند پروازانه نگاه می کنم ولی معتقدم ما اومدیم به دنیا واسه بلند پروازی...
اما در مورد کارگاه داستان نویسی
رضا امیرخانی رو می شناسید؟
رضا امیرخانی میگه
(داستان اصولا جزو علوم گزاره‌ای و قابل تدریس نیست و مهارتی است که در داستان‌نویس به وجود می‌آید. برای من داستان‌نویسی مثل رانندگی است. یک راننده لازم نیست بداند گیربکس ماشینش چطور کار می‌کند، اما می‌تواند رانندگی کند)
یک نویسنده خوب وقتی می فهمد که چگونه می تواند خوب بنویسد که خوب خوانده باشد.
این سه یادداشت از رضا امیرخانی رو بخونید.
http://amirkhani.ir/contents.aspx?id=14
http://amirkhani.ir/contents.aspx?id=73
البته این نظر رضا امیرخانیه که خیلی ها توی داستان نویسی قبولش دارند.
راستی
خوشحال می شم به ما هم سر بزنید
یا حق
پاسخ:
سلام پسرم 

خیلی خوبه که با این دیدگاه میخای دنبالش بری . من چون دیده بودم چند نفر بخاطر جدید بودن رشته ( البته نه حالا ها ) و اینکه فکر میکردن میتونن خوب کار کنن بهتون گفتم خیلی امیدوار نباشین . حالا که هدفتون چیز دیگه ایه موفق باشین انشا الله .

ببینید من هنوز نرفتم و نخوندم جناب امیر خانی چی گفتن ، البته خودم از خوانندگان پرو پا قرص ایشون هستم . منتها یه چیزایی اصله ، باید بدونی . 
مثلا معلمی یه امر ذاتیه . من خیلی ها رو دیدم که کلاس نرفته ، وقتی وارد کلاس شدن ، بچه ها حسابی مطیع بودن و به چشم معلم بهشون نگاه کردن با اینکه سن شون کم بود و تقریبا به سن بچه ها نزدیک 
و همین برعکسش رو .
اما ، باز دیدم کسانیکه دوره ی تربیت معلم رو گذروندن ، بسیار بسیار بسیار موفق تر از کسانی هستند که فقط دبیری خوندن . متوجه هستین چی میگم ؟! 
ما در این کارگاه با الفبای نوشتن آشنا میشیم . دیدگاهمون داره نسبت به نگاه کردن تغییر میکنه . این خیلی مهمه . من تازه دارم حس میکنم که آقای شریفی منظورشون چی بوده . قبلا تو کارگاه دیگه ای بودم ولی شاید فقط عمر تلف کردم . هیچی یاد نگرفتم . 
آقای امیرخانی هم مطمئنا با یه سری مسائل حتی بالذات آشنا بودند . ایشون از تیزهوشانند . اصلا با همه مقایسه شون نکنید . داستان سیستانشون رو خوندید ؟ جواب های درجاشونو به افراد دیدی ؟ حاضر جوابی هاشون نشونه از تیزهوشی شون داره ، مطمئنا نگاه یه ادم باهوش به یک مسئله با نگاه یه ادم عادی مثل من فرق میکنه . 
ولی باز ممنون از راهنماییتون . میرم و لینکایی که دادید رو میخونم . این کارگاه مطمئنا برای من مفیده . بقیه هم اگه دوست داشته باشن ادامه میدن ، اگه نه میزارن کنار . فعلا این آقای شریفیه که داره از وقتش ، که واقعا هم ارزشمنده میزنه بخاطر این کارگاه . امیدوارم که جواب زحماتش رو بدیم که خستگیش در بره . 

چشم . بهتون سر میزنم حتما . 
موفق باشین انشا الله هر جا که هستین 
التماس دعا .

سلام

چن روز پیش از تو حیاط رد شدم انقد کار داشتم که حتی وقت نکردم برم تو یه زیارت کنم ...

اجازه؟؟؟

من بچه تنبلیم هنو هیچی ننوشتم :-S
پاسخ:
سلام 

اشکالی نداره 
یه سلام که بدی هم قبول میکنن ... 

بچه ی بد ! دعبات کنم حالا ؟! 

زود بنویس ...
نه نه عالی نی ! فقط شما و همه به این قیافه عادت کردین ! ... من سمیه رو درک میکنم ! خودم هم به زور مقشامو نوشتم ! هنوز درستش هم نکردم ! سخته خب ! :-ا




پاسخ:
خجالت بکشین ... منِ پیرزن تند تند مخشامو نوشتم شماها هنوز میگین سخته ؟ !!! 
کتک کتک میکنین دیگه ! 
سلام...
زیارت قبول...
چه قدر من دلم خواست امروز برم نشد...
حاج آقا مرادی گفتن حتما سعی کنید برید...
پاسخ:
سلام ... 

قبول حق باشه عزیزم 

اگه خدا قبول کنه به آقا گفتم نایب الزیاره هستم از طرف تمام بچه های وبلاگم ... 
انشا الله که شما هم سهیم بودین در این زیارت ...
  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • سلآم و ارادت ه خاص ..

    من خیلی ازشون دورم .. شما کِ رفتید .. یادی از ما هم کنید ..

    :)
    پاسخ:
    سلام عزیزم با ارادتی متقابل 

    بعد منزل نبود در سفر روحانی ... این جوابیه که یکی از بچه هام همیشه به من میده وقتی که میگم دلم تنگ شده و میخام برم فلان جا و ... 
    من یادتون کردم . بعضی ها رو تا اونجا که ذهنم یاری میکرد و مخصوصا اونایی که میدونستم مشکلی دارند رو به اسم یاد کردم و بقیه رو جمعا گفتم به نیابت زیارت می کنم ... مطمئنا شما هم جزء شون بودین ... 


  • یه قطره بارون
  • من نمی دونم چرا حرم ایشون رو خیلی دوست دارم . چند بار بیشتر نرفتم اما یه جورایی از محیط و فضای حرمشون خوشم میاد .
    پاسخ:
    سلام 

    بله فضای معنوی خوبی داره ... ما هم که زیاد نرفتیم بر عکس اینکه بیشتر مدت خدمتم رو اونجا بودم ...اما خب نسبت به سایر حرم ها اونجا رو بیشتر از همه رفتم ... تولیت اونجا واقعا کم نزاشتن برای توسعه اش ... فضای رواقها هم چون ایینه کاریه بیشتر ، ادم رو یاد امام رضا میاندازه ... 

    خدا زیارت مدینه و مکه و کربلا ونجف و ... و مشهد رو نصیب همه مون بکنه انشا الله ...
  • محسن رامشگر
  • سلام با یک نظرخواهی در مورد مردان یا زنان ... به روزم . خوشحال میشم تشریف بیارید و نظر بدید
    لطفا مشارکت کنید . ممنون
    پاسخ:
    سلام 
    چشم.
    قال حسین کیانی:
    هر کس ازاهالی تهران ماهی یک بار به زیارت امام رضا نرود به خودش جفا کرده!
    پاسخ:
    ای واااای من ! 
     دیگه از واجب کفایی در اومد واجب عینی شد .کم شخصیتی حرف نزده که((:
    یه بلیط بگیر اومدم 

    سلام
    منم نوشتم .یعنی منم عضو کارگاه داستان نویسی تون شدم.
    یا حق
    پاسخ:
    سلام پسرم 
    خوش اومدی ... انشا الله که کارساز باشه ((:
    حق یارتون 
    چوب معلم گله هر کی نخوره چی ؟! خله ! فکر کنم واسه همینه تا حالا خل و چل موندیم دیگه !!!

    من و سمیه نشستیم با هم یه خورده پچ پچ کردیم ترسیدیم دعبامون کنید گفتیم یه چی بنویسیم جایییییزه بگیرم ! آخ جووووون : دی

    این دو تا دختر تنبل و خل شما قراره فردا (گوش شیطون کر) حرم همدیگه رو ببینن ! شما نمیاین ؟ دلم واسه شما اینقده شده !

    پاسخ:
    سلام 

    شرمنده . روزهای فرد که گفته بودم نمیتونم . تو این هفته هم کلا وقتم پیش فروش شده )): 

    قسمت نبود ببینمتون . کم سعادتی که میگن یکیش اینه ...

    آورین به شما دخملای خوف که نشستین یه چی نوشتین ...ولی ندیدمش کـ !
  • خارج ازچارچوب
  • چی شد پس این ساندیسا؟ من از الان به شما میگم تدارکات و پذیرایی خوب نباشه جلسه دوم جمعیت نصف میشه
    پاسخ:
    وااا!!! ... مگه چند تا ساندیس میخوری؟ ....اون دفعه ساندیس دادیم که بعد از پایان جلسه ی اول !!! ((((:

    بعدشم نوشته ات کو ؟!
  • میشه شفاعتم کنی پسرخاله

  • شهید مسعود تفنگچی
    …مگر می‌شود عاشق امام زمان (عج) این مولا و سرور بود ولی برای دیدن و زیارت او جان نداد، باید دوست فدای دوست گردد، و عاشق فدای معشوق و عابد فدای معبود.

    سلام بزرگواربامطلب شهیدی که امام زمان عج را دیدبروزم ومنتظر نظرات ارزشمندشما
    شهدارایادکنیدباذکرصلوات
    التماس دعا
    اجرت باشهدا
    پاسخ:
    سلام 

    ممنون که از شهدا یاد می کنید . 
    چشم 

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 
  • سجاده ای که دلش آسمان می خواست...
  • هیچ چیز مثل نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد و او را خوار نمی کند ،
    پس نماز بخوان و بینی شیطان را به خاک بمال .

    حضرت مهدی (عج)
    پاسخ:
    در نمازم خم ابروی تو با یاد آمد
    حالتی رفت که محراب به فریاد آمد 

  • میشه شفاعتم کنی پسرخاله
  • سلام بزرگوارسپاس ازحضورتان
    پاسخ:
    سلام 
    زنده باشید . 
  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • اجازه !
    ما نوشتیم :|

    البته خیلی دست و پا شکسته :)
    پاسخ:
    سلام 
    به به ! 
    به سلامتی و میمنت 

  • حدیث آرزومندی
  • سلام خوبید؟ طاعات قبول
    ببخشید یه مدتیه بدبختی نت ندارم، درگیری شدید کاری داشتم که فرصت نداشتم بیام کافی نت
    خیلی دلم تنگ شده برای خوندن نوشته هاتون برای غر زدن های پیاپی حتی برای حسودی کردن نسبت به بقیههههههههه!!!!
    انشالله هر جا هستین خوب باشید
    نبودنم رو توضیح دادم توی وبم انشالله که مشکل نتم حل بیشه و دوباره مثل قبل بیام
    اما بازم حرم بانو میرید منو فراموش نکنید
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام عزیزم 

    والا این نت نداشتنت موضوع جدیدی نیست و همچنین شلوغ بودن سرتون ...
    مطمئنا دلت برای غر زدن تنگ شده ولی چه کنیم که نمی تونی بیای غر بزنی . دعا میکنم در اسرع وقت هم دارای نت بشی و هم سرت خلوت بشه و هم فرصتی جهت نق زدن برات بوجود بیاد که ما هم دلتنگ او نق نق کردنا و غر غر کردناییم ((:

    شما م حرم تشریف میبرین از دعا فراموشمان نکنید . از ما که توفیق زیارت فوق العاده کم شده ...
    خانم معلم التماس دعا منو هم به شاگردی قبول میکنید
    پاسخ:
    سلام پسرم 
    شما استاد مایی .شاگرد چیه . 
    این کلاس استاد و شاگردی نداره . همه دور هم میشینیم . شما هم تشریف بیارید خوشحال میشیم .
    پست اول _ رادیو ری

    با سفرنامه ی
    مشهد ، اعتکاف - بی بهانه
    و غزلی ساده در خدمتم
    سلام
    راست میگویید، کارگاه زندگی اسم قشنگی هست برای تفسیر آیات قرآن
    پاسخ:
    سلام ...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی