تسویه حساب با کی ؟ !!! :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


تسویه حساب با کی ؟ !!!

خانم معلم | چهارشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۸۹، ۰۲:۰۴ ق.ظ | ۲۲ نظر

یه وقتی پیدا شد که بتونم برم سینما و فیلمی ببینم در پی دیدن فیلم "هیچ " بودم که بالاخره سر از سالن سینما برای دیدن فیلم "تسویه حساب" در آوردم . فیلمهای دیگه ی خانم میلانی رو دیده بودم اما شنیدم که این یکی فیلم خوبی است ، عادت هم ندارم قبل از دیدن فیلم نقد فیلم رو بخونم ، اینه که قبول کردم که برم و ببینمش !!!

قبل از ورود به سینما پشت شیشه توجهم به این اطلاعیه جلب شد که نوشته بود " دیدن این فیلم برای افراد کمتر از 13 سال توصیه نمی شود " !! .... یعنی بالای 13 ساله ها ، می تونن مسائل مطرح شده در فیلم  رو درک کنند !!.... خوب پس من مجاز به دیدن بودم !!!

فیلم شروع شد و سکانس اولش زندان زنان بود که شاید توی تمام قسمتهاش بیشتر از بقیه ی فیلم برام جالب بود که زندان چه جور جاییه .... اینجایی که خانم میلانی نشون داد که حتما باید زنگ تفریحشون بوده باشه !! چون راحت بودند و شاد !!! و در حال خوندن آوازی دسته جمعی .... البته خدا قسمت نکنه ...

اما کل فیلم مربوط به زنان بزهکاری میشد که از جامعه و مخصوصا مردان زخم خورده بودند و بنای انتقام گرفتن از کل مردان رو داشتند ....

خانم میلانی با نگاه فمنیستی شدیدی که دارند در این فیلم دیدشون رو به اعلا ترین درجه اش رسونده بودن به طوریکه اگه با ایشون هم نظر بودی وقتی پاتو از سینما می زاشتی بیرون به همسر و برادر و نزدیکترین مردان زندگی ات شک می کردی که با شخص دیگه ای نباشند و یواشکی .....

از نظر من فیلمی بسیار سطحی نگر و با اینکه عنوان کردند که از روانشناسان متعددی در زمینه های گوناگون برای ساخت فیلم کمک گرفتند ، بسیار مسائل رو پیش پا افتاده مطرح کردند و خیلی ساده همه ی تقصیرات و این همه فجایعی که در جامعه اتفاق می افته رو فقط به گردن مردان انداختند ... گرچه در قسمتهایی از فیلم هم کوتاه به این اشاره داشتند که زنان هم بی تقصیر نیستند و البته گاهی ، به ندرت مرد خوب هم پیدا می شود ولی اکثر مردان ، مشکل دارند !!!

از نظر گفتاری هم که خوب از زن زندانی نباید توقع داشت که درست حرف بزند و استفاده از کلمات آشغال و حیوون و پست و کثافت و .... در جای جای فیلم شنیده میشد که هیچ  ...

وقتی از زندگی شخصی این زنان صحبت میشه دو نفرشون به  نام های زیبا و لیلا که دختر عمو هستند عامل بدبختی شون رو  ازدواج در سن ۱۲ و ۱۴ سالگی مطرح می کنن که به اجبار پدر شوهر کردن و مکافاتشان از انجا شروع می شود ولی در مورد مریم و لیلا اصلا صحبتی نمیشه که اصلا چرا زندانند و به چه جرمی دستگیر شدند چون بهشون نمی خوره که اهل این چیزا باشند .

کاملا قابل درک بود که علت بدبختی اونا همش از وجود یک مرد ناشی نشده بلکه خود زن و تصمیم گیری خودش هم مطرح بوده ، اینکه ما به بچه هامون یاد ندادیم که هر مشکلی فقط یه راه حل نداره و در این مورد ، هر چقدر پدر مقصر باشه مادر هم مقصره .... ۲ تا از این ۴ تن هم دختر فراری بودند و در کنار خانواده زندگی میکردند . یعنی فقط پدر توی زندگی شون نقش نداشته .... چرا خانم میلانی این چیزها رو از مشاور خانوادگی شون نپرسیدن و ایشون هم توضیحی بهشون ندادن ، نمیدونم !! ....

در کل این فیلم ، تسویه حساب زنان با مردان جامعه است .... احساس نابرابری که زن از طرف مرد در جامعه حس میکند و ناچیز شمردنش و انتظار انجام دادن کارهای عادی !! مثل شستن و پختن و تمیز کردن و نگهداری از فرزند باعث این تسویه حسابهاست .... نمیدانم یکی نیست به خانم میلانی بگه بابا اگه یه زن بتونه از انجام این امور موفق بیرون بیاد زندگی و جامعه ای رو نجات داده .... چرا فکر میکنه که زن حتما باید آزاد باشه و توی هر کاری سرک بکشه .... یکی از دخترای فیلم مثلا کاراته بازه و مردانی رو که اسیر می کردن رو کتک می زنه ... اینجوری نشون میدن که زن هم می تونه کتک بزنه ..میتونه زور بگه ولی آیا واقعا طبیعت زن اینه ؟ !!! ....

تنها بخش مثبتی که باید بهش در مورد این فیلم اشاره داشت این نکته است که زنان بزهکار به عللی بزهکار شدند و باید مثل یه معتاد که الان میگن مریضه نه مجرم بهشون نگاه کرد .... این زنان دچار آسیبهای سخت اجتماعی شدند و باید براشون فکری کرد ... یه سری شون که واقعا دلشون می خواد این نقش رو حفظ کنن رو باید به حسابشون رسید ولی اونایی که بالاجبار به این امور رو میارن رو باید نجات داد .... گرچه حرف زدن خیلی آسون تر از عمل کردنه .... بیشترین آمارزندانی های کمتر از 18 سال ما رو دختران فراری تشکیل میدهند که در کانون اصلاح و تربیت جمعند  .... حدا قل اونا رو نجاتشون بدیم ....

جالبی فیلم در این بود که برای پیدا کردن این 4 دختر 3 ماشین گشت دنبالشون می کنن !!!! چیزی که به وفور در این جامعه پیدا میشه این جور زنانه و نیازی به گشتی های زیاد نیست ...راه بری میشه پیدا و دستگیرشون کرد ولی این دستگیری ها چقدر میتونه کمک کنه به رفع مشکل ، نمیدونم  ..... فیلم سه سال توقیف بود و اجازه ی پخش نداشت .... چرا ؟ نمیدونم ...جو جامعه ی اون موقع ما چه فرقی با حالا کرده رو هم نمی دونم .... ولی دیدن فیلم رو به هیچکس در هیچ گروه سنی توصیه نمی کنم .... تلف کردن وقته و بس .

  • خانم معلم

نظرات (۲۲)

از نظر خانوم میلانی تنها مرد خوب دنیا همسرشون و بازیگرشون و تهیه کننده شون آقای نیک بین هستن و بس!!
پاسخ:
اووووه اینها که یه عالمه اند .... فکر نمیکنم این همــــــــــــــــــــــــه مرد خوب تو زندگی اش باشه !!!!
سلام خواهر خوبم . نقد خوبی مینویسی . خوشحال میشم در مورد کار آخر کیمیایی هم بنویسی . موفق باشی
پاسخ:
شما لطف دارین که نقد های منو خوب !!! میبینین .... اما اگر دیدم چشم ....فقط به خاطر شما ....
احسنت عالی بود خوشحال میشم از وبلاگم دیدن کنید
پاسخ:
لطف دارید ... وبلاگ شما هم جالب بود .
سلام
خدا حفظت کنه ! اگر کربلایی نشدی ! خوده آقا بهت عنایت کنه کربلایی بشی
خدا امثال شمارو زیاد کنه
پاسخ:
خدا رو شکر بهتر ازمن در این جامعه خیلی ها هستند ..خدا رو شکر .... اما متاسفانه همیشه بدها بیشتر دیده میشند تا خوبها ....
  • دست نوشته دانشجو
  • سلام خانم معلم اجازه هست؟

    اول باید بگویم که من فیلم را ندیدم اما تکلیف تهمیله میلانی مشخص است و ایشان شناخته شده اند شخصیتشان ولی اینکه مردها عامل بدبختی هستند باید بگویم مردها شخصیتشان با زنها فرق می کند بنابراین عملکردهایشان هم فرق می کند اما درنهایت ما زنها نباید با توجه به کارهای انها عمل کنیم ما زنها کاری می کنیم که خدا راضی باشد عملکردمان نباید نتبجه ی عملکردهای انها باشد همین است که زن ها را خدا با قدرت معرفی می کند که تربیت نسل را به دست انان می سپارد این چنین نیست ؟
    اپم
    پاسخ:
    ممنون که سر زدی ...
    سلام. سال نو مبارک. دقیقاً با نظرتان موافقم که قبل از دیدن فیلم نباید نقد آن را خواند. البته در مورد کتاب هم همین نطر را دارم. بنابراین جسارتاً مطلبتان را فعلاً نخواندم تا فیلم را ببینم.
    در ضمن با مطلب تحت عنوان "نامه‌ای به طلبه سیرجان" به‌روز هستم. خوشحال می‌شوم اگر سری بزنید و نظرتان را هم بنویسید.
    موفق و مؤید باشید.
    پاسخ:
    سال نو شما هم مبارک ..چشم سر میزنم .
    عالی بود استاد ارجمند
    پاسخ:
    تو رو خدا بهم استاد نگین این کلمه جایگاه وِیژه ای داره
  • انجمن فرزانگان کویر
  • با سلام

    شکر حق را کان دعا مردود شد

    من زیان پنداشتم ، آن سود شد

    انجمن فرزانگان کویر
    سلام
    اگر چه خیلی اهل فیلم نیستم اما مطلبتون را خوندم (دو بار) می دونید خانم میلانی زندان زنان بزهکار و خیابانی و ... را نشان دادند که گویا زنگ تفریح و شاد و در حال خوندن بودند. سخت نگیرید اون زندان های سیاسی و اعتقادی و دفاع از حقوق شهروندی که شکنجه و تجاوز و ضرب و شتم داره!!
    خانم معلم ما با تفکر غیر فمنیستی به سینما می رن، شغلی غیر خانه داری دارن، روح و روان جامعه را کالبد شکافی می کنن و قتل و جنایت را برای حفظ نظامی با ظلم و جور از اوجب واجبات می دونند! من که پناه می برم به افکار فمنیستی تا قتل و کشتار و جنایت
    اگه برای دستگیری و رفع مشکل، سه سال توقیف فیلم و اجازه ی پخش تازه و تغییر جو جامعه در گذشته با حالا پاسخی یافتید؟ به سوال من هم جواب بدید که چگونه و چرا بعد از هشت سال کتاب ذوب شده نوشته عباس معروفی تو جو استبداد و خفقان کنونی مجوز چاپ می گیره؟
    در پایان نمی دونم چرا بر خلاف توصیه و میل به عدم پاسخ گویی و بحث با برخی افراد در دنیای مجازی شما مورد استثنا قرار می گیرید؟ نمی دانم شاید حسن سرکارخانم باشد؟ در ضمن من به توصیه شما این فیلم را نمی بینم.
    شاد و سرحال باشید.
    hi i happiewhin i read you comment but i cant remember you & my question fatemeh
    thanks if you answer & reply
    bye
    پاسخ:
    پیامم رو درست نگرفتید !! ... عرض کردم که منو نمیشناسید ، سوالاتتون رو هم که یادتون رفته !! شکر خدا پس براتون انقدر مهم نبوده ... پس بگردید دنبال جواب سوالاتتون .... ضمنا مگه شما ایرانی نیستید .... اگه فارسی ساز ندارید پینگلیش که می تونید بنویسید !! ضمنا چطوریه که وبلاگتون فارسیه ولی کامنتاتون رو انگلیسی می نویسید ؟
    سلام
    اجازه خانم 2تا نکته
    اول اینکه سلامم یادم موند
    دوم اینکه من ندیدم فیلم رو بعد از اونجاییه که تو لیست فیلم هاییه که باید ببینم بعد اصلا پستتون رو نخوندم بنا بر عادت همیشگی که تا فیلم رو نبینم هیچ گونه نقدی برش رو نمیخونم یا نمیشنوم
    درنتیجه نظری ندارم
    بعد اجازه خانم
    چرا رفتین تو کار نقد فیلم؟
    من یه جایی عضوم با دوستانم که چند تا تاپیک داره برا نقد فیلم من هیچ وقت سرو کله ما اونجا پیدا نمیشه
    پاسخ:
    آفرین دختر خوب که سلامت یادت مونده و سلام به روی ماهت ... بعدشم یه آفرین دیگه که قبل از دیدن فیلم نقدش رو نمی خونی منم همین عادت رو دارم !!...بعدترش من عادتمه که بعد خوندن یه کتاب یا فیلمی از این دست کمی برای خودم حلاجی اش میکنم که چی بود و چی می خواست بگه تا بفهمم چقدر از وقتم رو الکی تلف کردم ( البته فکر نکنی تمام وقتم پره از معنویات و مفیدیجات !! جای جناب گوش قرمز خالی که ببینه منم برای خودم دارم یه دایره المعارف تدوین می کنم ) .... اگه سر و کله ات اونجا پیدا نمیشه برای چی عضو شدی ؟!!!
    سلام
    سال نو تون مبارک
    امیدوارم همیشه بهاری باشید ودر سال 89 به قول یکی از دوستان با همتی مضاعف، پدر هر چی صبر و استقامته در بیارید
    خانم معلم من فیلم نمیبینم زیاد چی بشه اتفاقی ببینم.
    فیلم سازی تو ایران تبدیل شده به توهم سازی و یا اینکه یه موضوع واقعی رو اینقد پر و بال میدن تا غیر واقع بشه.
    جدیدا تو فیلمای ایرانی آقایون اونی نیستن که هستن . یا اونقد عاشقن که در معشوقه شون حل میشن و دیگه خودشون نیستن.
    یا اونقد کمرنگن که جز زندگی محسوب نمیشن و یا به قدری بی منطق و قلدر معرفی میشن ،جوری که مشکل سازترین های زندگی خانمها معرفی میشن.
    نقدی که به خیلی از فیلما وارد میشه اینه که یه نفر کمر نگ میشه تا دیگری به چشم بیاد و متاسفانه تو جامعه ما مرد و پدر کمرنگ شده تا زن و مادر به چشم بیاد .
    مثل فیلم مادر با تموم جاذبه ای که داشت ولی پدر زیر سوال رفت .
    خوش باشید و سر افراز شاگرد کوچیک شما
    پاسخ:
    اما در کل با فیلمهای جدید ایرانی اصلا میونه ندارم همش شده عشق و عاشقی ....
    سلامممممممم خانم معلم جونم عیدتون مبارکککککککککککککککککک اجازه من نبودم از قافله تبریک گوها جا موندم دیر عیدو تبریک گفتم بهتون امیدوارم که سال خوبی را شروع کرده باشین مارو هم از دعای خیرتون فراموش نکنید
    پاسخ:
    اما یک نکته که گفتنش بسیار لازم و ضروریه !!! .... تکلیف عیدتون رو که انجام دادین .... عید را چگونه گذراندید ؟... 14 به در تو کلاس زنگ اول انشا داریم همتونم باید انشا هاتون رو آورده باشین تا عیدی بگیرین !!!!
  • جواب جناب سامع
  • سلام بر آقای سامع عزیز
    من زنی غیر فمنیست ، شاغل ، ای بگی نگی خودم رو می چسبونم به مذهبی ها !! ، اما تا دلت بخواد نامسلمونم .... برای همینه که بعضی وقتا کارایی میکنم و حرفایی میزنم که تو دکون هیچ عطاری پیدا نمیشه !!! .... سگ ، نهی شده در مذهبه ولی من عاشق سگم و اگه جایی سگ باشه باهاش بازی میکنم ولی خوب بعدش کل لباسام رو می شورم !!! ... خیلی از ارامنه رو انسان تر از مسلمونا می دونم چون از نزدیک باهاشون ارتباط دارم و تقریبا محله ی زندگی ام به محل ارامنه نزدیکه .... خیلی کارایی میکنم که به دید یه مذهبی شاید درست نباشه ولی عادت کردم فقط عقلایی نباشم ... بر اساس دلم هم کارایی میکنم که از نظر عقل صحیح نیست ... شایدم برعکس !!!
    به همین جهت ممکنه این آدمی که شما افتخار حضور و صحبت بهش رو میدین در جاهایی فریاد بکشه که چرا این همه جنایت روی میده و کسی دم بر نمی یاره و از نظر اداره اش مخرب شناخته بشه و تا اخرش هم سعی بر انکار و نفی این افکار نداشته باشه و لی سعی اش براین باشه که بر اساس آنچه ولایت گفته عمل کنه و سکوت کنه تا زمانی که حس کنه باید این غبار کمرنگ بشه و حقیقت خودش رو نشون بده ....
    من همون طور که گفتم احترام زیادی برای کلیه ی جانبازان عزیز وطنم قائلم ... انقدر که هیچ وقت حاضر نیستم کاری کنم که دلشون رو بشکنم ... میدونم چه جنایاتی هم داره صورت می گیره .... کسی به نام " بنده " کامنتی برام گذاشته برین توی وبلاگش حتما بخونین چی نوشته در مورد طلبه ی که به پیروی از ولایت 10 ماه زندانی و انفرادی کشید ولی برنگشت .... اونا رو هم بخونید بد نیست ....
    در مورد سوالاتتون یادتون باشه که اول من پرسیدم اگه شما جواب دارین شما باید اول بگین !!....
    به هر شکل راضی به ناراحتی تون نیستم هر جور صلاح می دونید عمل کنید
    بازم سلام خانم معلم جونم
    چقدر باسلیقه اید منم از بین کارگردانها و فیلمهاشون سعی میکنم کارهای حاتمی کیا را حتما ببینم به نظرم فیلهاش جای دیدن داره فقط از دعوتش زیاد خوشم نیومد
    فیلم تسویه حسابم هنوز موفق نشدم ببینم
    پاسخ:
    چون فیلمهای حاتمی کیا رو دوست دارم با سلیقه ام ؟ !!! .... یالاخره توی دعوت هم سعی کرد یه چیزهایی رو مطرح کنه هر چند کوتاه و ناپخته ...
    سلام استفاده بردم . در نقد فیلم هم دستس برآتش دارید . موفق باشید .
    پاسخ:
    نخیر شما لطف دارین من فقط چیزی که به نظرم اومد رو نوشتم وگرنه اصلا منتقد خوبی نیستم ....
    اجازه خانم سلام
    خب چون به زور ( بخوانید خواهش)یکی از دوستانم اونجا عضو شدم
    بعد روم نشد بگم نه
    بعدتر اونا فکر میکنن من الان خیلی حالیمه
    بعدتر تر فقط میخواستم از این اشتباه فاحش درشون بیارم
    اجازه خانم انشامون حاضره ولی اگه یه وقت یه چیزایی داشت توش که برا بچه ها بد بود نیاید بگید برو گوشه کلاس وایستا هاااااا
    بچه شیطونا واونایی هم که یاح یاح میکنن رو موقع خوانش انشای من از کلاس بپرتونید بیرون!
    البته من سعی میکنم روز سیزده بدر اونارو جای سبزه عید بندازم تو رودخونه
    نیست اوناهام سبزی اند
    پاسخ:
    اما اگه بیفته توی رودخونه خیس بشه سرما بخوره چی ؟ !!!! .... یا رودخونه ببرتش و ما دیگه شیطونک نداشته باشیم چی ؟ !!!
    سلام
    وب جالبی دارید تبریک میگم خوشحال میشم به من هم سر بزنی
    اگه میشه منو با اسم "حسنیه" لینک کنید
    و بفرمایید با چه اسمی لینکتون کنم
    راستی با یک شعر از حضرت آقا به روزم
  • زینب سادات ~~~> زیر یک سقف
  • به به قربانت برم من
    خوب من از همون قسمت که نوشتین زن ها رو بدبین میکنه فهمیدم که نباید برم این فیلم رو ببینم
    ولی توصیه ی آخرتون خیلی خوب بود ! آخیش ! چقدر دغدغه بود برام دیدن این فیلم ! یعنی خواهر جون نمیدونی چقدر داشتم برنامه ریزی میکردم برم دیدن این فیلم !
    ....
    خوشحالم از آشنایی با وب شما !
    یا علی
    پاسخ:
    منم خوشحالم که تشریف آوردید به کلاس ما .... بازم سر بزنید. منتظر نظراتتون هستم .
    بازم سلام
    باسلیقه بودنتون را که کلی گفتم به خاطر مطالبی که تو بلوگتون هست!اصلا خانم معلمی که اینقدر با حوصله به حرف دل شاگردای کلاسش گوش میکنه میشه با سلیقه نباشه؟
    در مورد انشا هم ........
    پاسخ:
    اولا لطف دارید ...بعدشم خاصیت معلمی شنیدنه و البته قبلش حرف زدنه !!! .... در مورد انشا چی ؟ !!! .... نکنه می خوای 14 به در جیم بشی و کلاس نیای ؟ .... ببین مهدیه انشاش رو نوشته و آماده کرده ... دخترای کلاس که باید الگو باشن واسه بعضـــــــــی ها !!!! .....
  • سید محمد حسین
  • سلام .

    این فیلمو ندیدم .
    و نمی بینم !
    پاسخ:
    هر چی شما بگی !
    خب من که ان فیلمو ندیدم نباید پست رو بخونم . تازه از عکسش هم خیلی بدم آمد . یک جورهایی بی حیاییست .
    پاسخ:
    دقیقا همینی بود که گفتید .. لحظه لحظه اش همین جوری بود ولی من روم نشد که این یکی رو هم بنویسم !!! .... منتها اینهایی که نشون دادن باز یه جورایی صحنه هایی از جامعه ی خودمونه ..اگه بی حیاییه ، هست ولی اینکه چقدر مجازیم همه چی رو نشون بدیم رو نمیدونم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی