انتظاری از چه نوع ؟ (2) :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


انتظاری از چه نوع ؟ (2)

خانم معلم | جمعه, ۵ شهریور ۱۳۸۹، ۱۲:۰۷ ب.ظ | ۱۴ نظر
زمینه‌سازی مثبت

«زمینه‌سازی مثبت» را باید در معنای «انتظار سازنده» جست‌وجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستینی است که به عنوان «با فضیلت‌ترین عبادت» یاد شده است[۱].

در طول یازده سده غیبت کبری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف درخشان‌ترین چهره‌ای که به این «انتظار سازنده و زمینه‌سازی مثبت» جلوة خاص بخشیده است، حضرت امام خمینی قدس سره بوده که با طرح اندیشة حکومت اسلامی در عصر غیبت، به «انتظار»، معنا و مفهوم تازه‌ای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاه‌هایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» می‌دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان‌شاءا... تهیه شود.[۲] هم‌چنین ایشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با جهان‌خواران، باید زمینة ظهور منجی موعود را فراهم نمود.[۳]

مهم‌ترین تفاوت بین مکاتب دینی و غیردینی، امید به آینده‌ای روشن است که در افراد، ایجاد انگیزة تحرک می‌نماید. تجلی این امید در مکتب تشیع در ظهور منجی موعود، مهدی صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و تحرک به سوی آن در «انتظار سازنده» نهفته است.

بنابراین، انتظار به معنای «فراهم آوردن زمینه‌های ظهور، ظلم‌ستیزی به مقدار توان و آمادگی برای ظهور حضرت»[۴] می‌باشد، این زمینه‌سازی به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظیفة تمام مسلمین می‌باشد. دلایل عقلی و نقلی، ما را به این صحیح رهنمون می‌سازد؛ زیرا مسلمانی که خود را پای‌بند احکام اسلام می‌داند، اجازه نمی‌دهد هیچ یک از آیات و روایاتی که دربارة امر به معروف و نهی‌ از منکر، حدود و دیات، جهاد، کمک به محرومان، چگونگی برخورد با ظلم و عدم تسلیم در برابر ستم و ... می‌باشند، تعطیل و عمل نشود[۵].

منابع :

http://entizar.ir/page.php?page=showarticles&id=329

۱- خدامراد سلیمیان، فرهنگنامة مهدویت (بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، 1383)، چ اول، ، ص۶۰.

۲-صحیفة نور، ج7، ص255.

۳- همان جناب سلیمیان ص ۵۲- ۶۵

۴-مرتضی مطهری، قیام و انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریفة، انتشارات صدرا، چ12، 1371، ص 61.

۵-ابراهیم شفیعی سروستانی، نقش انتظار در پویایی جامعه، ماهنامه موعود، پیش‌شماره2.

 

پی نوشت : سخنرانی جناب پناهیان - انقلاب ما زمینه ساز ظهور است .

بی ربط نوشت هایی جالب و بسیار خواندنی :شوخی رهبر با شاعران ، قنوت رهبرانقلاب قبل از بلوغ

  • خانم معلم

نظرات (۱۴)

  • سمانه(اتاق دلم)
  • سلام خانم معلم!

    هستیم زیر سایتون! دنبال بدبختی های من درآوردی خودمان هستیم!

    چقدم این مبصر برازنده ی کلاسه! (این پاچه خواری هم برای مبصر که یه وقت هوس نکنه میز اولو از من بگیره)

    وای خانم معلم جونم نظر منو چسبوندین به دیوار خونتون!آخه می دونین من اصلاً دوست ندارم ریا بشه! لااقل می گفتین یکم رسمی تر می نوشتمش آخه پیشنهاد معنوی اونم با نیش باز! خدایا توبه!

    از بر و بچه های باصفایی که با این طرح موافقت کردن بسیار ممنونم که گذاشتن منم احساس کنم که مخم می تونه آکبندم نباشه ها! حالا اگه قسمت شد میام به تک تکتون سر میزنم (یه شاگرد جوگیر)

    خانم اجازه! اگه جزء به جزء بخونیم میرسه بعد هر کی هم تونست میتونه از یه جزء بیشتر برداره! هوم؟!

    کاش در این رمضان لایق دیدار شویم...
    پاسخ:
    التماس دعا
    سلام خانم
    منم تو ختم قرآن هستم ها!
    منو که جا ننداختین ؟!
    من جزء هفت رو میخونم
    پاسخ:
    اگه سی نفر شدیم تو 7 باش ..جهنم !
    سلام
    همه باید زمینه ظهور را با رعایت موارد متعددی که نقل می شود فراهم کنیم.
    در ضمن کاش همه در محیط مجازی آداب نگارش را اینگونه رعایت می کردند(دست مریزاد در مورد رفرنس) متاسفانه همه کپی پیستی شدند و متوجه نیستند که تابلوست!
    موفق باشید.
    پاسخ:
    بعدشم کجاش تابلوست !!! (همون نیشخنده )
    اجازه خانم راجع به اون پیشنهاد یه دوست خوبتون : اجازه خانم ما کفش نداریم برا مهر، تازه کیفمونم سوراخ شده ،چادرمونم قرمز شده نمیشه باش برم دانشگاه ، تازه !!! پول خوابگاه نداریم اگه پول خوابگاه و واریز نکنیم باید مثل حباب ارتن خواب بشم ! واااااااای پول کرایه رو چکار کنم
    پاسخ:
    ااای واااااای من !
  • ارادتمند mrs teacher
  • khanom moallem man ham dar khatme qoran hastam .

    badesham oni ke sefaresh dade bodim hanoz amade nashode .....
    ye sari be companish bezanid shayad .....
    ya ali
    پاسخ:
    اون کمپانی وقتی این اطلاعات رو دادن به کامپیوترش هنگ کرد و داغون شد ....باید دنبال یه شرکت دیگه باشم !
    در آ که در دل خسته توان درآید باز
    بیا که بر تن مرده روان گراید باز

    اللهم عجل ...
    التماس دعا...
    پاسخ:
    الهی آمین ...
    سلام خانم معلم اری مجتهد من هم تقریبا با همین مظمون گفته است
    من عکاس ماهری هستم خیلی البته با دوربین عکاسی نمیکنم ولی خوب اگر برای عکاسی بیرون بروم دوربین را هم میبرم ولی تا حالا که پیش نیامده است
    عکس های زیادی را میگذارم بعدا به زودی شاید سال دیگر
    خوب خانم ان خانه سفیده تقریبا بزرگه در عکس کوچک هست
    پاسخ:
    حالا چشمتون به یه خورده پول افتاد هر چی دوست داشتین سفارش بدینا !!! رودربایستی نکنین یه وقت !!!!
    سلام و خسته نباشید ...
    پاسخ:
    و ایضا ........
    سلام خانوم
    پاسخ:
    سلام عسل خانم !
    سلام خانوم
    چقدر خوبه که ادم در خلال پست هاش 4 تا پست هدفمند مثل همین پست های شمام بره. خدا خیرتون بده. استفاده کردیم.
    ...
    ما درسته میز آخریم ولی همیشه گفتم بچه درس خونا میز اول میشینن اما بچه زرنگا میز آخر
    .....................
    از قدیم رسم بوده شرورهارو میذاشتن مبصر تا اینجوری جلوی شرارت رو بگیرن!
    پاسخ:
    مبصرمونم متناسب با این نوع ت.ت انتخاب شده .......
    سلام خانم.
    با این چند خط نوشته و رفرنس های بسیار فکر کردم دارم یک مقاله ی دانشگاهی می خوانم!

    عجب پیوندی دادید به آن شوخی های دلچسب و آن حکایات شیرین از یک رهبر شیرین سخن و به معنای واقعی زنده جهان.
    شعر فیض هم با در نظر گرفتن برائت از مردانی که برادر زن عوض می کنند! معرکه بود و من چندین بار گوش داده امش.

    جدیداً به این آقای شفیعی سروستانی هم علاقه مند شده ام.

    راستی خانم!
    اگر یک موضوع درست و درمان برای نوشتن دارید بدهید تا شاید برایش توانستیم چیزی بنویسیم.چون بعضی موضوعاتی که در ذهن دارم یا دموده اند و یا شعار! و حدیث نفس.

    دست بوس.
    پسر خوب کلاس عشق.(چشم آقای x و خانم y از حسودی درآد!)
    پاسخ:
    واینکه قرار نیست فکری برای اونا بکنن ؟ چند تا گروه به صورت ان .جی. او دارن کار میکنن منتها هیچ پشتبانی از سوی هیچ ارگانی نمیشن !! نمیدونم باز چرا ؟!!!
    اسلام راستین ... انتظار سازنده ...
    انگار دارن هی کم رنگ و کم رنگ تر میشن ...
    بی معنی ...
    پاسخ:
    نه نمیشن چشمات مشکل داره دختر ....به چشم پزشکی مراجعه کن .
    سلام
    چه جوابی به من دادین
    من تعریف کردم که خوب رفرنس دادین و گفتم کاش دیگران در محیط مجازی هم کپی پیسی نبودند. اشتباه برداشت کردین.
    پاسخ:
    خیلی التماس دعا حاجی ...