آسمان در بند
سرکوب خودخواهی و خشم
مقاومت در برابر خودخواهی و خشم مقاومت در برابر ایذاء و آزار دیگران هم باید در یک مسلمان تقویت بشود . انسانیکه تا دو کلمه حرف میزنی فورا از کوره در میرود به این و ان می پرد ، قطعا گوشه ای از انسانیتش ضعیف است و باید مقاومت داشته باشد . آیا حرف خلاف عقیده خودتان را می توانید بشنوید ؟ این که تحمل عقیده ی مخالف در ما خیلی کم است ، مشکل بزرگی است در اجتماع ما و یکی از عوامل بسیار موثر در اینکه همکاریها در اجتماع صورت نمی گیرد و اگر سر گرفت دوام پیدا نمی کند . شما به مطلبی معتقد هستید ، دوست و برادر و همفکر و همرزم شما عقیده ای بر خلاف عقیده ی شما دارد . در جمله ی اول ، دوم ، سوم یا چهارم داد و قیل و فریاد هر دو بالا رفته است . دفعه ی اول با یک روبوسی حل می شود ، دفعه ی دوم با دو روز قهر و دفعه ی سوم با ترک روابط برای مدتی مدید ، این هم شد زندگی ؟
یکی از حربه های برُ نده ی گفتگو ها قسم است . اگر حرف اول را زد و طرف قبول نکرد با چهار تا قسم شروع می کند . حال تا به چه کسی اعتقادش بیشتر باشد اگر اعتقاداتش به خدا بیشتر باشد مرتب می گوید " والله " و " باالله " ... اگر حضرت عباس را بر خدا مقدم بداریم مرتب به حضرت " عباس " قسم میخوریم یا مرتب می گوییم " به مولا " قسم این طور و ان طور یا دیگری سراغ پیر میرود ، میگوید به پیرو پیغمبر . اگر بخواهد طرف را تحت تاثیر قرار دهد ، شروع می کند " به جان من " و " جان تو " قسم خوردن و به هر حال ، یکی از ابزار های تحکیم عقیده و قبولاندن مطلب به طرف ، بدون جنبه های منطقی ، " قسم " است ، باید این حالت ها که عموما از اوج گرفتن خود خواهی در ما ریشه می گیرد با تمرین هایی ضعیف شود . بنابراین در واجبات و تروک احرام چیزهایی است که این نقش را دارد .
- ۹۰/۰۴/۰۶
مصیبت برای شکیبا یکی است و برای بی تابی کننده دو تاست.
امام موسی کاظم ( ع )