حرمت نگاه :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


حرمت نگاه

خانم معلم | سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۲، ۰۵:۳۹ ب.ظ | ۱۸ نظر

قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ‌

به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه ‏تر است، زیرا خدا به آنچه مى‏ کنند آگاه است.» 

                                                                                                سوره مبارکه نور – آیه 30


 

خسته از هفت حوض نارمک به خانه بر میگشتم . جلوتر از من دو دختر شاید 15 ، 16 ساله با مانتو هایی مدل دار و بی دکمه راه میرفتند. شالشان را هم مطابق معمول طوری انداخته بودند که کل موهای سرشان از جلو و پشت بیرون بود و شال روی کلیپس نگاه داشته شده بود . یکی شان جلوتر و تند تر راه میرفت ودیگری کمی با اطوار بیشتر و هرازگاهی نگاهی به شیشه های مغازه ها و برانداز خودش راه میرفت . موهای جلوی سرش را کاملا صاف کرده بود و دو طرف صورتش ریخته بود و با هر حرکت سرش انها داخل صورتش میریخت و با دست مدام کنارشان میزد .در همین حین ، تقریبا 5  پسر همسن وسال خودشان هم ردیف با من و پشت این دختر قرار گرفتند و متوجه نگاه هایش به شیشه ی مغازه ها و دست بردنش به موهایش شدند و شروع کردند به متلک گفتن . اول خیال کردم شاید با هم دوست هستند و مثلا دختر قهر کرده که یکی از پسرها رفت و شالش را از سرش کشید .

شال از سرش افتاد ولی من بودم که وا رفتم . دستم وسیله بود و نمیتوانستم ماننند آنها تند راه بروم . حس کردم دخترها ترسیده اند . تندتر حرکت کردم که بروم و کنارشان برسم تا پسرها حس کنند مثلا مادرشان همراهشان است ! ولی به چهار راه که رسیدند از هم جدا شدند . پسرها از یک طرف و دخترها از طرف دیگر رفتند ... 

 

اعصابم به هم ریخته بود . مطمئنا دلایل این بدحجابی ها ، این نوع حرکات که شاید بی حیایی بشود ان را نام گذاشت چه از جانب پسرها و چه از طرف دخترها ، علل زیادی داشته و  نیاز به کار فرهنگی گسترده و همکاری گروه های زیادی من جمله خانواده ، مدرسه و نهاد های دیگر دارد. اما وظیفه ی من ِ مسلمان شیعه چیست ؟ ! ...

 

پس از این قضیه ، با چند نفر از دوستان ، صحبت کردم و نظرشان را بابت طرحی گسترده جویا شدم . طرحی که بر پایه ی امر به معروف و نهی از منکر باشد منتها با روشی خاص که با حالت تدافعی این افراد مواجه نشویم  و اثر گذار نیز باشد .

جواب دوستان به من اینها بود :


1-       از خودت شروع کن تا جامعه درست شود . یعنی همان مثال جامعه شناسی که اگر تک تک افراد درست شوند جامعه درست می شود .

2-       امر به معروف کردن فقط مسئله ی حجاب نیست . موارد دیگری را هم شامل می شود . از قبل هم گروه هایی در این ارتباط کار کرده اند و به نتایجی دست یافته اند. کتاب چاپ کرده اند و خاطراتشان را نیز مطرح کرده اند . کار پژوهشی نیاز به مطالعه پیشینه دارد . پس برو مطالعه کن . بررسی کن بعد طرح بده ...

3-       چون مسئله ی فرهنگی است ، نمی شود کار خاصی انجام داد . از خیرش بگذر .

4-       چرا حجاب ؟ !! ... بگذاریم هر کس خودش انتخاب کند . چه اجباری است که انقدر این مسئله را بزرگ کنیم . مهمتر از حجاب هم داریم . در داشتن حجاب هیچ دستوری نیست ، اجبار نیست ، نه دین اجبار کرده ! ، نه امام ، نه آقا در این ارتباط چیزی فرموده اند ، بگذارید ملت راحت باشند !

5-       مسئله تکریم ِ باحجاب ها موثر تر است . مخصوصا آقایان باید در همه جا ، چه در جامعه ، چه در ادارات ، چه در بازار ، و ... به خانم های محجبه بیشتر احترام بگذارند .

6-    کار کردن بر روی این موضوعات نیاز به بررسی عمیق ... و حل کردن ریشه ای مشکل دارد . علی الخصوص اینکه برای موضوعاتی ماننند حجاب کارهای فراوانی شده .. وطرح های دارای اشتباه انحراف بیشتری ایجاد کرده اند فلذا قدرت فرصت خطا و آزمون را از ما می گیرد . 

احیای ارزش ها موضوعی بنیادی است که باید از آن مهارت های وصل به قانون های اصلی در اورده و در جامعه عملی شود .

7-   دوستی آیه 30 سوره ی نور را مطرح فرمودند و گفتند به نظر ِ شما چرا ابتدا به مومنین در مورد نگاه به نامحرم توصیه شده و سپس به مومنات ؟! 

8-   دوستان دیگری نیز با من هم عقیده بوده و دنبال راهکار رفتند . بلکه شاید به نتیجه ای رسیدیم و حداقل در یک جمع کوچک نتیجه اش را دیدیم .




 

اما میخواهم فقط یک سوال بپرسم ، اگر امام زمان ظهور کنند و بپرسند " تو " در باره وظیفه ات ، که همان امربه معروف و نهی از منکر باشد چه کرده ای چه جوابی باید بدهم (بدهیم) ؟!!! ...


تا کی می شود یک انسان کامل شویم ؟ 

احیای ارزشها ، توسط چه کسی یا کسانی باید انجام گیرد ؟ تا کی بناست مسئولیتی را به دوش دیگری بیاندازیم و خود را کنار بکشیم ؟ 


طرحم را مطرح نمیکنم . چون طرح خامی است و جا دارد که روی ان کار شود . این را از همان ابتدا گفته ام به دوستان . انتظار داشتم همفکری در میان باشد . اگر بناست تحقیقی باشد جمعی ، اگر بناست کاری انجام گیرد جمعی ، یک دست هیچ وقت صدا نداشته و نخواهد داشت ... 

دوستی میگفت باید از خانواده و فامیل و محله شروع کنیم و عکس العمل ها را بسنجیم و بررسی کنیم تا بعد ! ...ولی من حرفم این بود که چگونه ؟ !!! ..نه از کجا ...


 

 

خدا رحمت کند خانم کاتوزیان را . در جلساتشان که در حسینه ارشاد برگزار می شد خانم های بدحجاب با دل و جان شرکت میکردند و ایشان چقدر با محبت رفتار میکردند و میگفتند جا باز کنید برایشان و چقدر از انها تحت تاثیر این نگاه مادرانه جذب ِ دین شدند.چرا ما نمی توانیم مانند آنها رفتار کنیم ؟ چرا؟!!! 

  • خانم معلم

نظرات (۱۸)

  • صبحِ تابناک
  • سلام
    یکی از دلایلی که ما نمی توانیم امر به معروف ران هادینه کنیم این است که فرهنگ ( به تو مربوط نیست هرکسی زندگی شخصی خودش را دارد ) را با فضول نشان دادن عامران به معروف تویم مردم جا انداخته اند... چه کسانی را کار نداریم خودش یک مقوله ی جداست

    اما مشکل ما این است که بعد هزاران سال
    هنوز در نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف مشکل داریم!!!
    پاسخ:
    سلام عزیزم ...

    خب اتفاقا داشتم به این قضیه هم فکر میکردم . یه وقتایی هست که روی موضوعی داریم صحبت می کنیم که به خودش مربوطه واقعا . مثلا مبحث نماز . ولی یه وقتایی هم هست که به جامعه مربوط میشه مث همین حجاب . 

    چند وقت پیش داشتم تو پیاده رو میرفتم صاحب یه مغازه ی زیتون فروشی ، آب ِدبه ی زیتونش رو یوری ریخت تو پیاده روی جلوی مغازه اش . کلی از مردم هم داشتن میرفتن هیچکس هیچی نگفت . من برگشتم گفتم آقا این چه کاریه ؟ ! مگه پیاده رو جای خالی کردن اینه ؟ گفت خانم تمیزه ! ... گفتم تمیز باشه درست نیست ... راه افتادم رفتم خانمی که جلوتر ازمن بود شروع کرد به غرغر کردن ، گفتم این غرها رو جلوش میزدین مه جلوی من ! ... 

    متاسفانه باید تذکر لسانی رو یاد بگیریم . اینکه همش کوتاه اومدیم همین شده وضعمون ...
    سلام
    واقعا واسه وضع جتمعه مون متاسفم
    زن یه وظیفه ای داره و مرد هم وظیفه ای دیگه
    ما نمیتونیم فقط بگیم زنان حجاب داشته باشن
    یا زنان بگویند به من چه<مردانگاه نکنن
    نه
    این موضوع کاملا دوطرفه هست و زن و مرد هر دو وظیفه دارن رعایت کنن
    از طرفی اعتقاد دارم خراب کردن خیلی راحت تر از ساختنه
    اونم مساله ی مهم فرهنگی و مذهبی که بسیار حساسه
    پس به امید تغییر زود باززه نباید باشیم واسه این امر
    سال ها و ده ها طول میکشه تا درست بشه شاید زمانی که ما نباشیم و فرزندان و نوه هامون باشن
    مساله ی گسترده ایه
    باید از همه یسن ها شروع کرد
    آموزش به والدین،نوجوانان،کودکان،مربیان...
    اینه که میگم وظیفه ی بعضی اقشار مثل روحانیون تو جامعه مون سنگینه،گزاف نگفتم
    نخبگان فرهنگی باید راه کار بدن
    همه هم باید همکاری کنن ویه برنامه جامع و کامل واسه رسیدن به هدف به شرطی که کسی ساز مخالف نزنه....
    ولی واقعا ممکنه؟!
    نه
    پس قضیه ریشه ای تر از این حرفاست
    مشکل زیاد داریم تو خیلی از زمینه ها که باید درست بشه
    یا حق
    پاسخ:
    سلام 
    هیچ کس منکر وقت و کار بردن این قضیه نیست ولی من فکر میکنم باید یه کار انی و همگانی صورت بگیره و تداوم داشته باشه ... اینکه از الان من روی بچه های مهد کار کنم و ... اینا نیست چرا که مادر اون بچه مهد کودکی همین خانمی هست که الان اعتقادی به حجاب نداره ، پس باید رو این دختر جوون هم کار بشه و ... حکایت همون مرغوتخم مرغه دیگه ... این گردش ادامه داره ... 

    علاوه بر خودسازی باید رو جامعه هم کار کرد . باید صدا وسیما شروع کنن به تهیه فیلم هایی در این زمینه .. فیلمسازان معتبرمون باید رو این مطالب کار کنن ... 
    معلما ، روحانیون و همه و همه ... یه بسیج همگانی میخاد . ولی انگار ضرورتش حس نمیشه !!! ... میگن چیزای مهمتری هم هست ..که البته هست ... وضع اقتصادی !!! 
    سلام مهربونم

    چقدر خوب که در رابطه با این موضوع صحبت کردید . به نظرم این موضوع واقعا نیاز به حرف داره . چون هر روز بیشتر و بیشتر داره فراموش میشه . یا شاید داره به یه مسئله ی عادی بین مردم تبدیل میشه . این مسئله به جایی رسیده که آدم با دیدن و شنیدن خیلی چیزا وقتی از بیرون میاد واقعا خسته و عصبیه . کاش خانواده یا مدرسه یا نهادهای دیگه قبل از کار فرهنگی کردن یه نگاه به عملکرد خودشون بندازن . فردی که توی مدرسه تنها مسئله ی مهم رو درس و نمره دیده یا توی خانواده از محبت اشباع نشده ، فردی که بین خانواده تنهاست ، فردی که بزرگتری که راهنما و پشتیبانش باشه نداره مسلما سراغ هر راهی میره تا این تنهایی رو پر کنه و بی محبتی رو جبران کنه . حالا از این دنیای مجازی گرفته تا دنیای واقعی بیرون از خونه و خانواده . البته این توجیه درستی برای اشتباه دختر و پسرا نیست و دلیل نمیشه که آدم هر کاری دلش میخواد بکنه . این تنها دلیل این بی حیایی ها و بی بند و باری ها نیست . خیلی دلایل دیگه هم هست . من جمله بیکاری و وضعیت اقتصادی و توقعات بالا و فراهم نبودن زمینه ی ازدواج و ... که خیلی هم تاثیر داره ... و ناگفته نماند بی عقلی !!!

    درسته . وظیفه ی ما امر به معروف و نهی از منکر کردن هست . ولی حرف دیگه تاثیر آنچنانی نداره . یعنی دیگه تاثیری نداره . مگر با عمل و رفتار درست که خیلی کم دیده میشه . تاثیر عوامل دیگه مثل رسانه ها خیلی بیشتر شده ...

    متاسفانه تعریف اشتباه از حجاب بیشتر جا افتاده تا تعریف درستی که توی آیه ی اول پست نمی بینیم . و البته خیلی از آیه های دیگه . یعنی این تعریف اشتباه واقعا بد بین ما مسلمان ها جا افتاده ...

    من با آیه ی 30 سوره ی نور که دوستتون مطرح کردن موافقم . این جامعه پر از نگاه هایی شده که احساس امنیت رو از فرد می گیره . من دختر وقتی بیرون میرم با وجود رعایت حجاب معذبم . مسلما این نگاه ها بیشتر دنبال کسایی هست که حجاب درستی ندارن . پس نه تنها مومنان باید نگاه خودشون رو حفظ کنن که مومنات هم نباید زمینه رو برای این نگاه ها بیشتر فراهم کنن . ولی متاسفانه همه چی و همه کس دست به دست هم دادن تا وضعیت بدتر از این هم بشه ...

    حس میکنم به جایی رسیدیم که محجبه های واقعی (محجبه هایی که معنای واقعی حجاب رو فهمیدن) بین مردم تک شدن . هر چیزی که تکه ارزشمندتره . و مسلما این ارزشمندی احترام رو به دنبال داره . و من خودم بارها شاهد این ارزش و احترام از طرف آقایان بودم . باز جای شکر داره . جدیدا برای من که این افراد با این که کم هستن دارن خیلی دوست داشتنی تر میشن . حتی دوست دارم به این افراد نزدیک تر بشم و حجابی مثل اونا پیدا کنم ...

    متاسفانه این دو گروه (محجبه ها و بدحجاب ها) مقابل هم وایسادن نه کنار هم . وقتی یه خانم محجبه میگه این بد حجاب ها فاسق و فاسد هستن و به فرض پشت سرشون حرف زدن غیبت حساب نمیشه چه انتظاری میشه از بقیه داشت . در صورتی که ملاک آدم خوب بودن این نبوده و نیست . میخوام بگم افکار و عقاید کاملا اشتباهه . افکار و عقاید هر گروه به نحوی اشتباهه . طوری که باعث میشه نسبت به هم جبهه بگیرن . اگر این اصل رو که هم من خوبم هم دیگران ملکه ی ذهنمون می کردیم خیلی خوب بود و مطمئنا توی این زمینه تاثیر داشت ...

    کسی که حجاب رو دوست داره ، کسی که حجاب داره ، کسی که معنای واقعی حجاب رو فهمیده ، باید بدونه که حجاب وقتی زیباست که افکار و عقاید زیبا ، رفتار و برخوردهای زیبا در کنارش باشه . حجاب در کنار این هاست که ارزش پیدا میکنه . این رو اول از همه خودم باید بفهمم و رعایت کنم تا بتونم به یکی دیگه بفهمونم و حداقل کاری که میتونم برای ترویج حجاب انجام بدم رو انجام بدم . اگه یادتون باشه مثل تذکر نگذاشتن هر عکسی توی وبلاگ که واقعا آویزه ی گوشم شد . شاید اگه هدف ما در کنار رعایت حجاب ترویج اون هم باشه خیلی چیزا رو که الان رعایت نمیکنیم رعایت می کردیم ...

    این همه نظر دادم ولی طرح خاصی که بشه غملی کرد به ذهنم نرسید . منم با چند نفر از اطرافیانم مشورت میکنم تا بتونم طرحی بدم . باید یه کاری هر چند خیلی کوچیک بکنیم ...

    یا علی
    پاسخ:
    سلام بر دختر خوبم ... ممنون از این همه حرفای خوب . چقدر خوشحالم . بهت افتخار میکنم . بله همه چیزی که گفتی درسته ولی جمله ی طلایی ات همونیه که گفتی " حجاب وقتی زیباست که افکار و عقاید زیبا ، رفتار و برخوردهای زیبا در کنارش باشه . "  
    معمولا از کسی حرف شنوی داریم که قبولش داشته باشیم . پس باید رفتارمون مث گفتارمون زیبا باشه ... 

    البته کاری که من در نظر داشتم انجام بشه ، در حد تذکر دادن نبود . چون توی خیابون یه رهگذر مگه چقدر میتونه مورد قبول باشه ؟ ... من در نظر داشتم شیوه ای رو مرح کنم که نشون دهنده ی یه اعتراض جمعی باشه در عین اینکه بی حرمتی هم به شخصیت افراد نشه و شنیدن او کلمه ، جمله یا دیدن اون عمل به طرف اشتباهش رو نشون بده ... و در کل کشور این مسئله انجام بشه ... که البته با صحبت هایی که انجام دادم در این دو سه روز تقریبا همه مایوسم کردند ! ... 

    اما شکی نیست که باید یک کار وسیع با همفکری هم انجام بدیم . شاید این کار ، خودسازی باشه ، شاید این کار مطالعه ی بیشتر باشه ، شاید این کار تشکیل کلاس هایی باشه در مورد چگونگی امر به معروف و نهی از منکر کردن ... نمیدونم باید دید بقیه چه نظری خواهند داشت ...
  • حنیف منتظرقائم
  • بسم الله
    سلام
    خیلی خلاصه:
    نظر ما به 5 و 6 و 7 نزدیک تر است

    یا علی مددی
    پاسخ:
    و سلام که نام خداست 

    ممنون که نظرت رو گفتی ولی راه حلی ، پیشنهادی چیزی ...؟!!
  • صبحِ تابناک
  • پیرو پاسخ شما
    نتنها تذکر لسانی رو یاد نداریم که اصلن هیچ جور تذکری رو یاد نداریم
    وقتی خیلی راحت می تونیم با کم محلی کردن یا کمی سنگین برخورد کردن باافراد بی حجاب (چه مرد چه زن) کمی بهشون بفهمونیم که چندان جایگاهی ندارند اما این کار رو نمی کنیم چون می ترسیم از باز خورد نگاه اونها پس سراغ تذکر لسانی که اصلن نمی ریم

    اتفاقن دو سه روزه بخاطر اینکه من خونه مامان هستم خواهر زاده و برادر زاده م هم اومدن اینجا و موندن
    با هم رفته بودیم کوهسنگی که برادر زاده م برگشته میگه عمه جون دقت کردی زنای بی حجاب از ما بیشترن؟
    گفتم نه عزیزم بیشتر از ما نیستن بیشتر از ما توجه جلب میکنن
    یه دختری مثل تو همه جا میره اتفاقا اگر دقت کنی تو بیشتر وقتت رو بیرون از خونه هستی
    اما چقدر توی خیابون دیده میشی؟ از کلاس میای خونه از خونه میری کلاس
    بدون اینکه سرت رو توی خیابون بلند کنی
    توجه کی رو میخوای جلب کنی؟
    مثل سایه توی اجتماع و جلوی چشم نامحرم داری زندگی میکنی
    اما هم پیشرفت کردی هم فعالیت اجتماعی داری و هم تفریح میکنی و هم توجه جلب نمی کنی
    اما دوستهای هم سن تو که مثل تو نیستند
    حتا اگر روزی یک بار از خونه بیرون بیان همون رو اینقدر بخاطر وضع ظاهرشون جلب توجه کردن که مثل تویی هم تحت الشعاع قرار گرفته
    وگرنه دقت کن
    همینجا بشمار و توجه کن ببین چند تا خانم چادری میبینی
    اصلن همین الان خودمون 4 تا ( 4 نفر بودیم) 4 تا خانم چادری هستیم
    بعد شروع کردیم به شمردن
    توی ده دقیقه پیاده روی توی راسته کوهسنگی اونم وقت شلوغ از تقریبا 100 نفر آدم 45 نفرشون چادری بودن 20 نفر با حجاب بودن بقیه بی حجاب و بی حجاب ناجور

    ما توجه هم نمی کنیم به خودمون به حجاب
    به باحجاب ها
    اینقدر بی حجاب ها آمدن توی چشممون
    که فکر میکنیم بیش از حد زیادند
    ما فقط توجهمون از حجابدارها منحرف شده به سمت بی حجاب ها

    البته این به این معنی نیست که بی حجابی گسترش پیدا نکرده
    اما به این معنی هم نیست که نسل حجاب (منظورمن خاصه چادری ها هستند) ور افتاده
    با این دیدگاهه که خود بی حجاب ها توهم زیاد بودن گرفتشون
    که اوندفعه توی بحث یکیشون برگشت به من گفت نسل شما منقرض شده شما چادری ها فسیل شدین :))
    پاسخ:
    سلام 

    بله شاید هم همین طوره که تو میگی ...شاید از بس بهشون توجه میشه انقدر بیشتر تو چشم هستند . آخه این مردا هم که ... چی بگه آدم والا ... 
    با یه بنده خدایی رفته بودیم نمایشگاهی ... ایشون ماشالله هم قدبلند ، هم چشمای درشت و زیبا هم بله خلاصه همه جوره خوشگل بودن ..اینجا خانواده رد میشه بیشتر توضیح نمیدم ... فکرشو بکن از اون اخر هم میگفت آقا ! هزار تا سر برمیگشت طرفش که : بله بله خانم چی لازم دارین ؟!!! ..حالا ما با چادر هر چی داد میزدیم هر چی بالا و پایین میپردیم کسی نبود بگه خرت به چند من ! ...خب این چیزا هم هست و باید برای همه اش یه فکر فرهنگی کرد وبه نظر من هیچ چیز بهتر و موثر تر از صدا وسیما نیست . یعنی همین انیمیشن های زیبا میتونه فوق العاده موثر باشه ... یه فیلمنامه خوب نوشته بشه و داده بشه به اینایی که انیمیشن کار میکنن ... باید شروع کرد ...
    سلام...

    با مطلب " اسلام با دموکراسی مخالف است!!! " بروزم...

    منتظر حضور گرمتان و نیز نظرات دلگرم کننده و سازنده تان هستیم.
    پاسخ:
    سلام 

    چشم ... انشا الله خدمت میرسم .
    راستش تمام راه ها ختم به فرهنگ سازی و کار فرهنگی میشه،باید ابتدا جوان رو جذب کنیم تا بعدش بتونیم روش تاثیر بگذاریم و اون رو تشویق کنیم به رعایت حجاب و شئونات اسلامی....به زور گشت ارشاد و ... نمیشه،کاری از پیش برد....

    فقط با کار فرهنگی....همونطور که دشمن با کار فرهنگی و جنگ نرم فساد و بی بند و باری رو گسترش میده ما هم باید با همین روش اسلام و احکام الهی اون رو گسترش بدیم....
    پاسخ:
    کار فرهنگی که شد شعار ! ... روش آقا جان ، راه کدومه ، چه کسی بناست کار فرهنگی انجام بده ، مردم ، مسئولین ، اجانب ؟!!! ... 
    مشکل اینجاست که همه همه چیز رو میدونیم و هیچ کاری نمیکنیم ... مثل آموزش وپرورشمون میمونه . سالهاست از افت تحصیلی و علل و هواملش حرف زدیم ولی هنوز مشکل افت رو داریم ... بابا علل رو فهمیدیم چطوری رفعش کنیم ... لا اقل از یه جایی شروع کنیم ... اگه مردم هیچ دخلی ندارن و باید کنار بکشن ، خیالمونو راحت کنیم بگیم ای خدا ما خواستیم یه کاری بکنیم منتها در حد وظایف ما نبود !!!! 
  • کوچه های باران
  • درست از وقتی این جمله رواج پیدا کرد که دلت باید پاک باشد روز به روز حس انجام وظیفه را از بین بچه های معتقد و مذهبی دور کرد و یا شاید توجیه کرد
    پاسخ:
    نه . مسئله فقط پاک بودن دل نیست ، اما خودمونیم دل پاک سیری چند !!! ...
  • مـَـ ه جَـبـیـטּ
  • سلآم .
    پاسخ:
    سلام علیکم ورحمه الله ...
    سلام مجدد

    پس روانشناس خوبی میشم ! مگه نه ؟! (چشمک)

    میدونید دارم به چی فکر میکنم ؟! به اینکه ای کاش این پست فقط یه پست نمونه . نظرات رو که میخوندم یه حس یأس بهم دست داد . با اطرافیانم هم که صحبت کردم همین طور ...

    انگار برای خیلی ها این کار سخت یا غیر ممکن به نظر میاد . شاید هم همین طور باشه . چون این مسئله روز به روز داره بیشتر و وسیع تر میشه . یعنی تاثیر گذاری خیلی از عوامل بیشتر و از حد خارج شده ... همین صدا و سیما که به قول شما چقدر میتونه تاثیر گذار باشه و واقعا هم همین طوره ، ولی متاسفانه صدا و سیما تاثیری بالعکس داره میزاره . الگو برداری از فیلم ها و برنامه های تلویزیون و به خصوص سینما خیلی راحته . الان هم که ماهواره ها توی خیلی از خونه ها هستن . یا همین اینترنت . متاسفانه استفاده ی نادرست از این امکانات بیشتر جاافتاده تا استفاده ی درست . به نظر من برنامه های تلویزیون خودمون دیگه واقعا جذابیتی ندارن . شاید قبلا جذابیت داشتن ولی الان جذاب تر از این ها هم برای دیگران هست . و کشش نسبت به ماهواره و اینترنت بیشتر شده تا تلویزیون . و یا همین فیلم های سینمایی ما ، جدا از پیام های خوبشون ، یکی از پیام های بدی که دارن مستقیم روی همین مسئله ی مورد بحث ما تاثیر میزاره ...

    شاید لزومی به این حرفا نباشه . درسته ، ما دنبال راه حلیم . دنبال یه راه کار . ولی من خودم وقتی به یه راه کار فکر میکنم ذهنم اول سراغ این میره که چه چیز باعث این ها شد . این که ناامید بشیم یا دست روی دست بزاریم و کاری نکنیم چون در حد و توان ما نیست ، نه اصلا درست نیست . باید کاری کرد . حتی کوچیک . حتی اگه بشه یک نفر رو تغییر داد این یعنی یک قدم که برداشتیم ...

    ذهنم رفت سراغ یه آهنگ . نمیدونم آهنگی که حامد زمانی درباره ی حجاب خونده رو گوش دادین یا نه . خیلی قشنگ و دلنشینه. این به نظر من یه کار کوچیک میاد که این فرد انجام داده ...

    خودسازی و آگاهی که باید در مرحله ی اول باشه . یکی از راه هاش مطالعه ست . میشه به هم کتاب معرفی کرد و خوند و حتی نظرات همدیگه رو بعد مطالعه پرسید و بحث کرد ...

    ما از کسی حساب می بریم که قبولش داریم . ما جایی میریم که قبولش داریم یا به قولی اون جا حال میکنیم . حالا من فکر میکنم همون جایی باید طرحی که میدیم رو عملی کنیم که اکثریت اون جا رو قبول دارن . یا از همون راهی باید تاثیر گذار باشیم که دیگران تاثیر میزارن . وقتی می تونیم تاثیر گذار باشیم که قابل قبول باشیم . یا حداقل درست رفتار کنیم . رفتار خیلیایی که خواستن از حجاب بگن درست نبود . مورد قبول نبود . من فکر میکنم جایی که الان خیلی مورد قبول قشر جوان هست همین دنیای مجازیه . نه حوزه نه مسجد نه مدرسه نه خانواده و نه خیلی جاهای دیگه . باید اول یه گروه تشکیل بدیم ...

    خودم خیلی دوست دارم بنویسم . این جشنواره وبلاگ نویسی واجب فراموش شده رو هم دیدم ولی اون توانایی لازم رو فعلا ندارم توی نوشتن . راستی کلاس داستان نویسی چی شد که قرار بود تشکیل بدیم ؟

    دیروز یکی از دوستای دوران راهنماییم رو دیدم . ازش شماره گرفتم تا باهاش در ارتباط باشم . الان هم آدرس وبلاگش رو گرفتم . کلاس های مختلف تشکیل میده و تا اونجایی که میدونم اطلاعات و توانایی خوبی داره . حس کردم میشه ازش کمک گرفت . میخوام باهاش صحبت کنم ...

    شما خودتون خیلی خوب جوونا رو درک میکنید ... خیلی خوب میشه اگه با وجود و راهنمایی شما بشه یه کاری کرد ...
    پاسخ:
    سلام ... 

    میبینم که دخترمان چقدر نوشته اند ((:

    همین قدر که این پست ها هست خوبه ... لا اقل شده در حد محدود یه تکونی به روح و دلمون بده هم خوبه . لا اقل این دفعه نیاز به امر به معروفی باشه ، حداقلش اینه که عذاب وجدانی میاد سراغمون که چرا چیزی نگفتیم و کاری نکردیم ... 

    والا مجاز آباد ، خیلی جای درستی نیست ، هیچ چیزش واقعی نیست مگر خلافش ثابت بشه ! ... ممکنه شما تو وبلاگ کسی بری که پسره ولی خودش رو دختر جا زده و کلی هم ازت انرژی بگیره هیچی به هیچی فقط چون خواسته سر به سرت بزاره 

    برای جشنواره واجب فراموش شده هم میتونی مقالات راجع به امر به معروف رو بخونی و یه مقاله از مجموعشون تهیه کنی ... 

    کلاس خودمون ایشالا از اوایل شهریور شروع میشه . مهدی برنامه ریزی هم کرده که باید چکار کنیم .. توکل بخدا با همت خودمون ممطئنا کلاس خوبی خواهیم داشت ...

    من همه ی جوونا رو که نمیتونم درک کنم ... بعضی هاشون که میخوان و دوست دارن حرف بزنن و دو تا گوش لازم دارن ارتباط برقرار میکنن . خانم روانشناس اولین شرط مشاوره اینه که مراجع مشاور رو قبول داشته باشه ، اینجا مجاز آباد است ، هیچکس هیچکس را قبول ندارد ...
    به نظر من باید علل رو در نظر داشت . چون خیلی کمک میکنه تا راه کار پیدا کنیم . اگه یک گروه تشکیل بدیم خوبه . هر فرد این گروه یه توانایی داره و میتونه با توجه به اون تواناییش یه فکری بکنه یا کمکی باشه . یکی نویسندگی اش خوبه یکی طراحی اش ، یکی حرف زدنش خوبه یکی اطلاعاتش ، یکی جایی کسی میشناسه میتونه معرفی کنه . به هر حال میشه کاری کرد . اولین کار و موثرترین کاری که میشه کرد اینه که اون دید و رفتار خودمون رو اگه نیاز به تغییر داره تغییر بدیم تا بتونیم تاثیر گذار باشیم ...
    میشه شروع کرد . میشه کاری کرد . مگه نه ؟
    پاسخ:
    چی بگم والا ... 

    بهتره کتاب هایی که در باره امر به معروف نوشته شده رو یه نگاهی بندازیم . شرایطش رو بخونیم . با روش های مختلفش اشنا بشیم . باز زمانش ، ایننکه چه کسانی شرایط امر به معروف و نهی از منکر رو دارن رو دارن و برای چه کسانی باید این کار و انجام داد رو بررسی کنیم و بعد ... 

    کار میبره و زمان . ام باید شروع کرد ...
    متاسفانه بند5در جامعه ی امروز کمی برعکس است
    سلام
    اولین پستی که از وبلاگتان خواندم این بود
    معلوم شد که با هم همسلیقه هستیم
    هم محل هم هستیم انگار، البته محل تحصیل من آنطرف است
    بهر حال خانم معلم، شما از همه بهتر میدانید که اگر کمی بیشتر به تربیت و تعلیم در مدرسه ها بها میدادند کمتر از این صحنه ها میدیدیم
    ------------
    راستی یک پست از وبلاگتان را در پلاس گذاشتم :)
    پاسخ:
    سلام ...
    چرا آدرسی نزاشتین ؟ 

    خدا رو شکر که سلیقه ها و محلمان به هم نزدیک است (:

    اتفاقا دیروز داشتم با یکی از بچه ها صحبت میکردم . از بچه های مدرسه ی رفاه بود که البته الان برای ارشد امتحان داده است . میگفت از میان ده نفر از دوستانی که در رفاه درس خواندیم تنها دو نفرمان چادری هستیم و بقیه نه بدحجاب بلکه بی حجاب شده اند و عکس هایشان با لباس های انچنانی در فیس بوک دیده می شود ... 
    تنها مدرسه نیست . محیط و دوستان هم بسیار شرطند . اصلا یک قطبی نمیشود برای این مسئله کاری کرد باید از تمامی نهادها و با هم کمک خواست ... البته به شرطی که بخواهند !!! 

    نظر لطفتان است . دستتان درد نکند . 
    سلام.
    باید جذاب شد.
    یک ریشوی جذاب...یک چادری جذاب
    در دلها که خانه کنی، بر رفتارها تاثیر می گذاری.
    پاسخ:
    سلام ... 

    بله ، ولی ما خودمون هم باید به خودمون مقام بدیم و ارزش باشیم برای خودمون . امروز تو بازار تهران یک فروشنده ای به یه دختر کوچولوی چادری که داشت با مادرش رد میشد گفت سلام خانم کوچولو ، صبر کن ! و رفت یه شکلات آورد بهش داد . دختر شکلات رو گفت و تشکر کرد ولی فروشنده نگفت چرا بهش شکلات داده . گفتم خانم خوشگله شکلات بخاطر اون چادر قشنگیه که سرت کردی . خندید . مادرش گفت همه جا بهش هدیه میدن به خاطر چادرش (: 

    یعنی باید اینطور باشه . باید فرهنگی رو بین مردم بوجود بیاریم که به چادری ها ( اونم اونایی که درست و درمون چادر سر میکنن نه اونایی که چادر سر نکنن بهتره ) احترام بیشتری گذاشته بشه . فروشنده ها ، ادارات ، تو مترو ، هر جا که هستند باید بهشون بیشتر توجه بشه . و همین طور اونایی که بد حجاب هستند کمتر مورد توجه . 
    قربون خدا برم ، این پسرهای فروشنده در هر صنفی که باشند تا چهار تا دختر آرایش کرده میبینند گل ازگل شون باز میشه انقدر میرن میگن و میخندن که اصلا یادشون میره یه چادری اونجا وایساده هی میگه آقا این ! جنس چند ؟! 

    و مضافا چادری ها هم باید رفتار و منش خوبی داشته باشند . برخورد شون و متانتشون کامل باشه تا تاثیر گذار باشن 
    انشا الله که میشه ... 

    ممنون که سر زدین ...
  • آخرین کولی
  • سلام خانم معلم خوبم.
    حس می کنم اگه بشه اعتماد به نفس دخترامونو بالا برد خیلی مشکلات حل میشه. یه دختر باید بفهمه چقدر عظمت داره. باید جایگاهشو بدونه اونوقت باور کنید از اینکه یه پسر حتا یه تار موشو ببینه چندشش میشه. حرفام کلیشه نیست حقیقت محضه چیزی که خودم تجربه ش کردم!
    پاسخ:
    سلام عزیزم 

    خب مشکل همینه که چطوری ؟ ... مشکل این باور رو تزریق کردنه که دختر با حجاب مصونیتش بیشتره ... 
    مشکل اینه که وقتی بهشون میگی خودتو رو بپوشون نگن ، اونا چشماشونو درویش کنن ! 
    استاد رحیم پور ازغدی خوب حرفی میزد . میگفت بابا چطور دور خونه ات رو دیوار می کشی و کلی هم وسایل دزد گیر نصب میکنی و حتی سیم خاردار رو دیوار میزاری که کسی نیاد تو خونه ات ، خب واسه اینه که نمیتونی به دزد بگی آقا مناعت طبع داشته باش و درست رفتار کن و دزدی نکن . مال خودت رو سفت می چسبی . بله بعضی مردا واقعا مریضند . باید مواظب بود . خودت باید مواظب خودت باشی ... 
    حالا هر چی ما بیشتر میگیم اونا کمتر گوش میکنن . 
    کلا هر جا بحث از حرام باشه جذابیتش برای بنی بشر بیشتره ... همه چیزا همین طوره 
    سلام
    خیلی دوست دارم همه نظرها رو بخونم و حتی درباره اون ها هم نظر بدم...بس که کسی نیس آدم باهاش ازین حرفا بزنه!

    بیش تر نظراتی که نوشتین درست هستن ولی معمولا یه استفاده ابزاری نادرست ازشون میشه: ندیده گرفتن تذکر لسانی که یه واجب شرعیه!

    اون چه که من می تونم بگم اینه که جمله "گفتن بی فایده است" هم از جهت نظری غلطه هم عملی. ینی هم شرع اون رو نمی پذیره، هم عملا دیدم که این جمله درست نیست و اتفاقا تذکر لسانی خیلی هم موثره. البته -مثل هرکار دیگه ای-به شرطی که درست انجام شه.

    یکی از دوستان چند سال پیش پیشنهاد خوبی داد که من نقل قول می کنم:

    بعضی کارها دیگر جا افتادند، مثل تراشیدن ریش برای مردها و بیرون گذاشتن مو برای زن ها. با توجه به جو فعلی این ها را نمی توان با تذکر لسانی به جایی رساند. ولی گاهی پدیده های نوظهوری می بینیم، هنجارشکنی هایی که اگر به خود نجنبیم هنجار فردایمان می شود، باید به این ها واکنش نشان داد. این ها را باید تذکر داد. اتفاقا چون آن کار هنوز عادی نشده راحت تر هم پذیرفته میشود و چون خود طرف هم میداند کارش توجیه نشده است زود اصلاح می کند. مثل کاری که همان پسر کرد و روسری از سر یک دختر -ولو بی حجاب- کشید. یا مثل خانم هایی که گاهی شال از سرشان می افتد و کمی طول میکشد تا درستش کنند. این که یک زن بدون هیچ پوششی در خیابان راه برود امروز عادی نیست ولی اگر فقط نظاره گر باشیم به زودی عادی می شود!
    پاسخ:
    سلام 

    البته تذکر لسانی همون طور که نوشتید شرایطی رو می طلبه و ابتدا به ساکن و اونم در مورد کسانی که رهگذر هستند خیلی نمیتونه مثمر ثمر باشه ...
    اما دخترم بدون روسری پشت ماشین نشستن و تو خیابون اومدن هم داره هنجار میشه ... متاسفانه وقتی خودت تو ماشین نشستی طرف هم تو ماشینه جز یه نگاه کاری ازت بر نمی یاد و حالا اگه این نگاه دیده بشه یا نشه ، مهم باشه یا نباشه و اثر بکنه یا نکنه رو هم داریم ولی به هر شکل ما باید به وظیفه مون عمل کنیم ...

    من اون روز واقعا رگ غیرتم بد جوری ورم کرده بود ... خیلی احساساتم به غلیان در اومده بود و متاسفانه وقتی بدحجاب میبینم همین مسئله تکرار میشه ولی یه دست صدا نداره ... کار باید ریشه ای تر و فرهنگی تر انجام بشه و از همه جهت توسط کلیه ی احاد جامعه جدی گرفته بشه ...

    ممنون که نظرتون رو گفتین ....
  • آفـتابـــــــ گـردان
  • بسم الله الرّحمن الرّحیم

    سلام


    دیر رسیدم گویا ولی خب بهتر از نرسیدن است!

    تذکر لسانی خیلی خوب است و خیلی سخت برای من
    خیلی هایش را موکد کنید در خواندن...

    دلم می گیرد
    از انفعال خودمان بیش از بدحجابی اینان!


    خوش حال می شوم طرحتان را بدانم. می بخشید که پاسخ ایمیلتان در همین باره را هم ندادم، اینترنتم خراب شد و شونصد تا اتفاق دیگر افتاد. چند روزی که گذشت دیگر رویم نشد بنویسم.
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر دختر خوب که ایمیل های خوبش حالمان را تغییر میدهد ...

    نه عزیزم دیر نرسیدید چون از بس موج منفی فرا گرفت اینجا و مرا که از طرح منصرف شدم . البته باید همه ی بچه ها مخصوصا بچه های اهل هنر بسیج بشن . اونایی که اهل تحقیق هستن ، از خانواده ی شهدا ، از احادیث و روایات مطلب تهیه کنند ، اونایی که طراحی بلدن ، طرح بزنن ، اونایی که نوسینده هستند داستان رو بنویسن ، داستان رو رمان کنند ، رمان رو فیلمنامه کنند و همین طور اونایی که اهل انیمیشن هستند مثل انیمیشن های سیا ساکتی شروع کنند به ساختن یک سری از همین انیمیشن های ادامه دار ... 
    یادمه از طرف بسیج یه نمایشگاه گذاشته بودیم مدرسه ، پوستر هایی کارتونی بود در ارتباط با دختر هی ساده ای که طی برخورد با افراد نادرست راه ِ زندگیشون تغییر کرده بود و همین طور شخصیتشون عوض شده بود و تاثیرات این تغییرات رو شاید در 30 پوستر نشون میداد . مثل کتاب های تن تن و میلو ، همون طور براشون گفتگو گذاشته بودن و بچه ها خیلی جذب شدند منتها این کارها باید  مداوم باشه و همراه با اونها بقیه نهادها هم بیکار نشینن ، خانواده ، مدرسه ، اجتماع ( صدا وسیما ، افرادی مثل فروشنده ها ، حتی رانده ی وسایل حمل و نقل عمومی ، یعنی همه و همه باید متحد بشن و از این طرح حمایت همه جانبه بکنند وگرنه با تذکر لسانی تنها به جایی نخواهیم رسید . 
    می تونستیم خیلی قشنگ،با احترام ومهربانی درمورد شخصیت دختر ها بهشون توضیح بدیم،راجع به تقدس روحشون،راجع به اینکه پرورش دهنده نسل بعد هستن،اینکه خودشون رو بشناسنفخودشون رو در حد ستاره های فاسد هالیوود پایین نیارن،شخصیتشون رو در د موی بلوند ولب قرمز کوچیک نکنن،می تونستیم فرهنگ سازی کنیم،فیلم بسازیم!خیلی خوب می شد اگر تو خیابون،به من چادری،به چشم یه دختر عقده ای ترشیده نگاه نمی شد که چون پول ندارم،پس لوازم آرایشی ندارم،فکر نمی کردن منم بچه پاسدارم،بابام با چماق تو خیابون دنبال جوونای مردمه،داداشم به اسم منکرات پول زور می گیره،شوهرمم اطلاعاتیه و منم مجبورم بخاطر شغل اون چادر بذارم!
    خوب می شد اگر پونز به پیشونی دخترا نمی زدن،خوب می شد اگر ورودی دانشگاه ها نمی شد یه فرم که مدیر مدرسه باید راجع به نماز خوندن دانش اموزش تو خونه پر می کرد!خوب می شد اگر وظیفه واجب دین،با وحشی گری و تعصب و سلیقه های شخصی به گند کشیده نمی شد!اونوقت من می تونستم با آرامش امر به معروف کنم،وظیفه م رو انجام بدم،بدون اینکه انگی بهم چسبونده بشه!
    پاسخ:
    بله خیلی کارها میشد کرد و میشه ، باید خواست . شما چقدر در انجام این کار موفق بودی ؟
    ضمنا از روی فیلم های ساخته شده زود در مورد عملکرد همه بد قضاوت نکنید . کلا قضاوت نکنیم بهتره وقتی از همه چیز اطلاع نداریم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی