زیارتگاه و کوه خضر نبی (ع) :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


زیارتگاه و کوه خضر نبی (ع)

خانم معلم | جمعه, ۱۰ تیر ۱۳۹۰، ۱۲:۲۰ ق.ظ | ۲۴ نظر

السلام علیک یا اباصالح المهدی(عج)

السلام علیک یا ابا صالح المهدی

 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت علی (ع):
ای پسر یمانی خروج نماید قائم آل محمد از شهری که آن را قم گویند.مردم را به دعوت به حق کند وهمه خلایق به آن شهر قصد کنند واسلام تازه گردد واز آن موضع پرچم حق ظاهر شود .وپرچم وی برکوه سفید بزنند (کوه خضر نبی) به نزد دهی کهن که در جنب مسجد است وآن را جمکران خوانند.
(کتاب انوار المشعشین جلد اول صفحه 454)

 

در شش کیلومتری شهر قم کوهی وجود دارد که میتوان آنجا را بام قم نیز نامید .

 بام قم

جالب بود که آلودگی هوا در قم هم وجود داره !

دور نمای قم

در عکس گنبد قدیمی مشخص است .

گفته می شود که خضر نبی (ع) در این مکان به عبادت مشغول بوده و قدمت آن به سه هزار سال پیش میرسد .

در بالای کوه مسجدی ساخته شده و در درون آن مکانی بسیار کوچک با گنبدی منقش وجود دارد که گفته می شود از این مکان بعضی علما برای چله نشینی استفاده می کرده اند .

 

کوه خضر به روایت تصویر :

ابتدای جاده ی کوه خضر نبی (ع)

ابتدای جاده ی کوه خضر نبی

 

نمای دور از کوه و مسجد

 

از پایین کوه تا مسجد حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی دارد که توصیه می کنم آنهایی که ناراحتی قلبی یا ریوی دارند با احتیاط از ان بالا بروند .(البته ۲۰ دقیقه به شکل نرمال)

 

مسیر پیاده روی

عبور از کوه

از بالای کوه مسجد مقدس جمکران کاملا مشخص می باشد .

مسجد جمکران از فراز کوه خضر نبی (ع)

 

گل دسته ی مسجد خضر

حاج خانومای مشهدی در حال استراحت 

گفتند زائریم . از مشهد آمدیم .گفتند هر جمعه به زیارت آقا مشرف می شوند ... گفتند و گفتند اما من  فکر میکردم چند وقتِ دیگر ، میتوانم مثل ایشان تا این بالا خودم را برسانم ؟

(محمد پور غلامی آتو نگیره مثلا ۲۰ سال دیگه رو داشتم می گفتم )

چون دیدم عکس هوایی بیشتر میتونه مکان مسجد رو نشون بده گذاشتمش ! وگرنه میدونین که ...

نمای مسجد از داخل محوطه

 

منظره اطراف مسجد

یعنی بیابون برهوت به معنای واقعی !

عبادتگاه قدیمی

میدونین که دوست نداشتم عکسای خبرگزاری فارس رو قاطی عکسای خودم بکنم منتها سمت مردونه نمی شد که برم !!

 گنبد مسجد قدیمی از داخل

عبادتگاه قدیمی

 

عبادتگاه جای شاید ۴ نفر را بیشتر نداشته باشد البته سمت خانمها !! ولی تا ۷ نفر هم داخل ان به نماز میایستند . (توی هوای گرم واقعا قلب آدم میگیره وقتی بخواد اونجا نماز بخونه ...) خواهرم التماس دعا واقعا !

 

و بعدش غروب زیبای کوه خضر ...

این عکس رو خودم نگرفتم عزیزی برام فرستاده ...خداییش چقدر قشنگه

و غروب بسیار زیبای کوه خضر

 

و غروب اتوبان تهران - قم

غروب در اتوبان تهران - قم

 

 به امید ظهور و حضور هر چه زودتر حضرتش ...

 

التماس دعا .

 

  • خانم معلم

نظرات (۲۴)

سلام
زیارت قبول
فکرشو که می کنم اگه منو با هلیکوپتر هم اون بالا ببرن اخرش از گرما طاقتم تموم می شه و الفاتحه.
تصاویر زیبایی بود. ممنون.
پاسخ:
با ویلچر اصلا نمیشه بالا رفت البته فعلا چون در حال باز سازی هستن ... اما بهترین زمان برای رفتن به اون مکان دم دمای غروبه ...مثل ما اگه برید تقریبا جزغاله بر میگردین دی :
  • کاش مےشد خدا را بوسید...
  • با آمدنش دلیل را مےشکند
    او هم پر جبرئیل را مےشکند
    سلام . خوش به حالتون خانم .

    دعا کردید ما را ؟


    خانم معلم چی می شد ما را هم با خودتون می بردید . اون وقت دیگه نیاز به خبرگزاری فارس نبود .

    حالا شما ما را با خودتون ببرید این جور جاها ...

    کجاشو دیدید ... از ما در عکاسی همه جور کاری بر میآد ! نگران هیچی نباشید .

    متوجه نشدم . از چی مطمئنید یعنی ؟



    خانم معلم ... آخر هفته تشریف بیآرید برویم یزد . یک روزه . و برگردیم . :)

    هر چیز خوگشلی اون جا دیدید عکس می گیرم براتون .
    پاسخ:
    ممنون از لطفت ...
    به خورشید زمینی خیره ماندم
    که تمرین کرده باشم دیدنت را

    « سید حبیب نظاری »
    پاسخ:
    ممنون از انتخاب قشنگت !
  • ...به جای خودم
  • سلام....زیارت قبول....

    رفتم اینجا....

    خیلی سال پیش....

    اون موقع ها خیلی سخت میشد ازش بالا رفت....8 سالم بود...درست یادمه...

    ...

    چقدر روزا زود میگذرن....

    ...

    التماس دعا....

    در پناه حق.....
    پاسخ:
    مطمئنا با اون زمانی که شما رفتید باید خیلی فرق کرده باشه ، اما از نظر امکانات هنوز ضعیفه ، نمیدونم اگه اینجا زیر نظر اداره ی خاصی مثلا اوقاف اداره میشه باید خیلی بیشتر رسیدگی کنن بهش ... فعلا که بازم میشه رفت برای چله نشینی !!! تمرین سختی کشیدن خوبیه !
    این چه حرفیه . انشاالله صد و بیست سال عمر با عزت و برکت خدا بهتون میده ... خانم معلم عزیز ...

    برقرار و شاد باشید . به خاطر دل ما هم که شده از این صحبت ها نفرمایید .
    پاسخ:
    سلامت باشید ... عمر دست خداست ، باید همیشه آماده بود ...انشا الله که مشکلی برای اون ور نداشته باشم !
  • کاش مےشد خدا را بوسید...
  • خدا ایـטּ عزیز و حفظم کنه...
    چقدر مـטּ خودمو دوس دارم...
    پاسخ:
    خدا این پسر ِ اند اعتماد به نفس منو هم حفظ کنه !
    قشنگن .
    پاسخ:
    چشات قشنگ میبینن ...
    خوشحالم ...

    ما که کم کم داره به این پسر جونتون حسودیمون میشه !!!
    چقد جون !!!

    ما که حسودی تو ذات خرابمونه لا مصب !!!

    خدا همه ی این جون جون ها رو واسه شما و شما رو واسه این جون جون ها حفظ کنه !!!
  • محفل عشاق
  • ای جانم زیارتتون قبول التماس دعای شدید
    تور خدا آهنگ وبت رو عوض نکنیا
    من این روزا حال و هوای کربلا دارم
    واسم دعا کنید که جور شه
    پاسخ:
    انشا الله قسمت تون میشه میرید کربلا ...رفتین ما رو هم دعا می کنید ...
    با سلام . پیشنهادات و هدایای ناقابل فرهنگی . علی الخصوص تقدیم به خانم معلم مهربون خودمون : ( لینک دانلودشون زیر نوشته ها موجوده )

    http://club.teatreshahr.com/wall/users/m_h_8990


    خیلی جالب بود من تا حالا در این مورد چیز زیادی نمی دونستم.شما هر هفته جمعه میعاد دارید اونجا؟
    پاسخ:
    نه بابا ... من سه شنبه ها اگه خدا بخواد و خانم حضرت معصومه دعوت بکنن ، میرم قم و جمکران ... اگه نخوانمون هم که هیچی !
  • بی تاب هویزه
  • سلام
    مطلب خیلی قشنگی بود، عجیب به دلم نشست.

    با مطلب "اینجا واقعا کویته!" بروزم.
    خوشحال میشم سر بزنید.
    پاسخ:
    ممنون ...چشم سر میزنم
  • ...به جای خودم
  • سلام....

    مداحی ای که روی وبلاگتون گذاشتید فوق العاده ست....بد جور با بغض آدم بازی میکند....

    چشم....

    لااقل سعی میکنم یکی در میون غمگین بنویسم....

    ولی من....وبلاگم رو خیلی دوست دارم....شاید درست نباشه گفتنش....

    ولی واقعا" دل نوشته ست....

    غمگین نوشتن بیشتر به دلم میشینه...ولی بازم چشم....

    در پناه حضرت حق.......
    پاسخ:
    الان موقع شاد بودن شماهاست ، بخندین ، زندگی خیلی کوتاهه ، قدر لحظات رو بدونید ...
    کامنت من کو؟!
    بعنوان یک قمی حافظ منافع قم:

    کوه خضر در 6 کیلومتری شهر قم وجود نداره بلکه روز به روز مرکزیت بیشتری پیدا می‌کنه و انقدر پشتش و جلوش و کنارش خونه‌های مسکونی در حال ساخته که من می‌ترسم تا چند وقت دیگه مرکزیت قم از حرم به کوه خضر منتقل بشه.

    البته حدس من بهم می‌گه شما از جاده‌ی جمکران رفتید سمت کوه خضر. بنابر این به نظر میاد که کوه خارج از شهره. اما اگه از داخل خود شهر برید سمت کوه می‌بینید که به هیچ‌وجه خارج قم محسوب نمی‌شه!


    [پایان توضیحات یک قم شناس حرفه‌ای]
  • محمد مهدی
  • سلامی گرمتر از گرمای این روزا
    ممنون از لطف و بزرگواریتون، به ما سر بزنید یا فراموش بشیم بزرگوارید و قابل احترام و به پاس لطف و محبتتون و شغل شریفتون دوستون داریم.
    زیارتتون قبول و همیشه به زیارت و سیاحت، من که سالهای سال قم نیومدم اما با تصاویر قشنگ و تعریف و توضیحاتون منم لذت زیارت را بردم.
    منم دیر به دیر و خیلی کم به این محیط میام گرفتاری های دنیا، گرمای شدید و بی حوصلگی باعث شده
    بازم از لطف شما ممنونم
    پاسخ:
    ممنون که لطف کردین و سر زدین .
    میدونید الان دلم چی میخواد ؟!
    دلم میخواد می تونستم سفت بغلتووون کنم و یه عالمه ببوسمتووون و بهتون بگم دوستوووووووووون داااااااااارم ...
  • بی تاب هویزه
  • سلام
    اعیاد شعبانیه تون مبارک
  • مینا و زمرد
  • جالب بود.البته الان دیگه کوه خضر تقریبا چسبیده ی به شهر قمه.کنار بنیاد و زین الدین.
    منم معمولا مقیدم اینجا برم.خاطرات خوشی هم خانوادگی یا دوستانه از این کوه دارم.یه کتابی هم درباره ی اثبات اینکه این کوه همونیه که تو حدیث مولا اومده نوشته شده.یه مقدارم ماستمالیزه کرده بود.
    عالی بود به دنیای عکس هم سری بزن موفق باشی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی