" چ " معنای حقیقت ؟ :: گاه نوشت یک خانم معلم

  گاه نوشت یک خانم معلم


" چ " معنای حقیقت ؟

خانم معلم | شنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۳۰ ق.ظ | ۱۷ نظر



دقیقا دو روز بعد از دیدن فیلم طبقه ی حساس به تماشای فیلم " چ " رفتیم . مثل همیشه بی اطلاع از انچه قرار است ببینم، وارد سینما شدم . ابتدای فیلم با ورود دکتر چمران به پاوه با یک هلی کوپتر آغاز میشود و از آن بالا خیل سپاه دمکرات را میبینیم که در کوهها مستقر شده اند و آماده ی حمله به شهر می باشند . شروع خوبی بود و حس کردم با فیلم خوبی روبرو خواهم شد . اما هر لحظه که گذشت ، احساسم نسبت به تصویر کشیدن شخصیت دکتر چمران کم و کمتر شد تا جاییکه شهیدِ آتشی مزاج و پرشور ، شهید وصالی ، به دکتر می گوید : تو را بیشتر چمران بازرگان دیدم تا چمران خمینی !! و این دقیقا باید تصوری باشد که حاتمی کیا از دکتر چمران پس از تحقیقاتش بدست اورده است ...

برعکس صحنه های زیبا و حتی جلوه های ویژه ای به مراتب مهیج ،( مخصوصا صحنه ی انهدام هلی کوپتر حامل مجروحین بدست دمکراتها که واقعا زیبا و اثر گذار به نمایش در آمد ) ، انتظارم از دکتر چمرانِ حاتمی کیا بسیار بیشتر از اینها بود .
گرچه حاتمی کیا قصد داشت ، شخصیت منطقی ، صبور ، با ایمان و متوکل ِ دکتر را بیشتر نمایش بدهد ، اما محصول و خروجی این شخصیت از نظر من ، فردی بود بسیار بی تفاوت و خشک که نه عادت به لبخند زدن دارد ، نه عصبانی شدن می شناسد ، نه حرص میخورد و نه می ترسد . کسی که فقط ماموریتش برایش مهم است و حتی نجات دادن ِ جان ِ مجروحین و ... همه برای انجام وظیفه است و ادای وظیفه ی الهی .*

در صحنه ای از فیلم که بیمارستان در اختیار دمکرات ها قرار گرفته ، یک تنه به سمت بیمارستان میرود تا زن و کودکی را نجات دهد .بدون انکه خواسته باشد از طرف بسیجیان حمایت شود . کاری که با منطق سازگار نیست زیرا او نماینده ی امام و مردم بود برای صحبت با دمکراتها وباید در چی حفظ جانش می بود و در جایی که اسبی زجر می کشد و کردی قصد راحت کردن حیوان را دارد ، می گوید راحتش بگذارد و حیوان را نکشد و میگوید اگر میتوانی درمانش کن یا چیزی شبیه به این . اخر ِ احساسات ولی بیجا .

حاتمی کیا در فیلمش توانست احساسات مردم ِ پاوه هنگام محاصره ، خوفی که در آن زمان بر مردم مستولی شده بود ، فشاری که بر بسیجیان حامی شهر وارد شده بود و عدم پشتیبانی ارتش و سقوط شهر ، همه و همه را به خوبی به تصویر بکشد اما چمران ِ من ، آن چمرانی نبود که در ذهنم ساخته بودم . چمرانی که من می شناختم و در عکس ها دیده بودم همیشه آماده ی رزم بود با لباسی خاکی ، اما این چمران اصلا انگار عادت به پوشیدن لباس رزم نداشت و شاید در همان چند روز که در پاوه بود لباس شخصی بر تن کرده بود ، الله اعلم !

پیش خودم گفتم ،شاید حاتمی کیا قصد داشت بگوید که آنچه از چمران ساخته ایم آن چیزی نیست که بوده ، اما چگونه می توان باور کرد ؟

من همه ی کارهای حاتمی کیا را دیده ام . تنها فیلمی که یکبار دیده ام " دعوت " بود ، تنها فیلم ایشان که در فضایی غیر از دفاع مقدس ساخته شده ، همه ی فیلمها ارزشمند بودند اما آژانس را بعد دهها بار دیدن هنوز هم که ببینم گریه میکنم ، از کرخه تا راین برایم مقدس است ، بوی پیراهن یوسف برایم پیام صبر و ایمان به همراه دارد و حالا " چ " گرچه خوب کار شده بود ولی به نظرم نتوانست موضوع اصلی فیلم که شناساندن شخصیت دکتر چمران بود را برساند . کاش حاتمی کیا میگفت هدفم از ساختن این فیلم نشان دادن وقایع پاوه بود تا معرفی دکتر چمران . کاش چمران ِ حاتمی کیا همان چمران خمینی بود نه چمران بازرگان و کاش ...

به هر شکل همچنان قدر دان زحماتش هستم گرچه دلم میخواست اسم فیلم حداقل عظمت وجودی دکتر چمران را می رساند و " چ " گرچه اول چمران است ، اما همه اش نیست ...





* در جایی خواندم که دکتر چمران به همسر لبنانی اش روسری هدیه می دهند و میگویند بچه ها با روسری که تو را ببینند بیشتر خوششان می آید . کسی که انقدر ظریف تکلیف انسانها را با دین معلوم میکند نمی تواند انقدر خشک و بی احساس باشد . کسی که عاشقانه با خدا حرف میزند و مناجات میکند ، نمی تواند در برابر زجر کشیدن حیوانی بی تفاوت باشد و محکومش نماید به زجر دیدن .


  • خانم معلم

نظرات (۱۷)

سلام
خوبین؟


من نمیدونستم ایشون نقاشی هم میکردن
کسی که نقاشی میکنه روحیه اش لطیفه!
یه سرچ کنید نقاشیاشون میاد

علی الحساب این دتا عکس رو میذارم
اولیش عکس خودشونه و بیربط به پست شما هم نیست
دومی هم یکی از نقاشی هاشون

http://womenhc.com/media/blogs/reyhane-esfaha/SHahid-CHamran.jpg

http://www.up.lianportal.com/images/60543930691924577292.jpg
پاسخ:
سلام عزیز
ممنون از تبریکتون

بله من واقعا حس میکنم عارفی که اینچنین به ظرافت ها دقت دارند نمی توانند خود را بی تفاوت نشان بدهند . این نقاشی که پر از احساس بود و ان توجه به گل آفتابگردان نیز نشان از حس لطیف ایشان دارد . در تعجبم که چطور حاتمی کیا این چنین تصوری از دکتر چمران پیدا کرده اند . شاید هم عرب نیا نتوانسته انچه را که باید نشان بدهد ... ( گرچه این احتمال ضعیف است )
سلام
عیدتون و روزتون مبارک باشه ان شاالله بانو...
التماس دعا
پاسخ:
سلام
ممنون دخترم

محتاجیم به دعا
ایشالا زودی زود روز زن رو به شما تبریک بگیم
سلام و عرض ادب
من هنوز فیلم را ندیده ام اما شنیدم که رهبری در دیدار با آقای حاتمی کیا فرموده اند که چمران "چ" همان چمرانی است که من می شناختم.
با توجه به مراوده ی نزدیک حضرت آقا و دکتر چمران، به نظر می رسه تصویری که از دکتر چمران روی صحنه رفته تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشه


لازم شد برم و ببینم

:)


بـ علی ـا
پاسخ:
سلام عزیزم

اگه رهبری فرمودند حتما بوده دیگه ...

سلام بزرگوار
سالروز بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز مادر را به شما تبریک می گویم. شاد باشید.
پاسخ:
سلام بر برادر ارجمندم جناب کاووسی

بر من منت گذاشتید انشا الله خدا سایه تان را بر سر این مردم ، ما و خانواده تان مستدام بدارد ...
زنده باشید ...
سلام
زمان تولید فیلم یادمه که عرب نیا یه دبه ای درآورده بود
الان یادم نمیاد سرچی بود دقیقا
پاسخ:
سلام

ایشالا خیر بوده ((:
سلام....

ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها رو به شما تبریک میگم....

عیدتون مبارک....

تقدیمی *ذره* به صاحب این خانه:

امام صادق علیه السلام :
مردى خدمت پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم آمد و عرض کرد : اى رسول خدا ، به چه کسى نیکى کنم ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : بعد از او به چه کسى ؟ فرمود : به مادرت . عرض کرد : سپس به چه کسى ؟ فرمود : به پدرت .

الکافی : 2 / 159 / 9 منتخب میزان الحکمة : 614

..............

* ضمنا دعوتید به....

معرفی کتاب* بادبادک باز*

http://heyateketab.blog.ir/
پاسخ:
سلام

ممنون از تبریکتون

کتاب رو خوندم ...
سلام اله علیک یا معلم!
ولی فکر میکنم چمران خوبی بود!
کلا دو روز از حاتمی کیا بود. خیلی هم احساسی بود. اصلا هم چمران بازرگان نبود.
:))
پاسخ:
و علیک السلام بر یوسفِ مگو ...

شبیه چمران من نبود ...!!
خوب می خواست چمران رو از زاویه ی دیگه ای نشون بده.. نه به عنوان چریک و..
پاسخ:
بهله ...
سلام بانو
مدتی بود که وبلاگ شما و دوستانی که در بلاگ آی آر هستید برام باز نمی شد
نمی دونم مشکل از کجا بوده

من هنوز چ رو ندیدم
اما احساس می کنم حاتمی کیا منظورش این نبوده که چمران رو به تصویر کشیده
فرصتی دست داده تا نگاهی به چ ِ چمران بندازه و از زاویه ی چ چمران رو نشون بده
باید م ر ا ن رو هم در چمران دید
همه ی انسانها زوایای مختلفی در زندگی شون دارن
شاید چمران هم جدای از روح لطیف و عرفان والاش، بخش چ رو هم داشته
نمی دونم
هنوز فیلم رو ندیدم
پاسخ:
سلام خانمم
خوبین ؟

مطمئنا همین طوره ...
برین ببینین قشنگه ...
  • سید مرتضی میرعزآبادی
  • سلام
    من در مورد فیلم هیچ نظری ندارم ،چون ندیدمش.
    اما در مورد اسم فیلم .حاتمی کیا یه جایی که الان خاطرم نیست کجا بود شاید تو برنامه راز بود که گفت اسم فیلمم رو چ گذاشتم چون من فقط تونستم چ چمران رو نشون بدم . م ر ا ن چمران رو باید کسان دیگری بسازند.
    بهم سر بزنید .خوشحال می شم.
    یاحق
    پاسخ:
    سلام
    من که نخونده بودم مصاحبه اش رو ولی خودمم گفتم که چ رو از کل چمران ساخته ...

    در هر صورت وقتی از سینما بیرون میای حس بدی نداری وقتت رو بیهوده تلف نکردی و از نظر من فیلم خوبی بود ... دستش درد نکنه
    چشم میام انشا الله
    سلام
    فیلم زیاد می بینم اما سینما برو نیستم.
    تازه فیلمهارو هم عادت ندارم داغ داغ بببینم. باید بذارم بیات شن!

    راستی خوبین شما؟
    پاسخ:
    سلام
    ممنون . شما کجا اینجا کجا ؟!!

    منم خیلی دیگه سینما نمیرم قبلنا خیلی بیشتر میرفتم الان سینمای خانگی کارمونو راحت کرده گرچه دیدن فیلم تو سینما یه حال دیگه داره

    سلامت باشین هرجا که هستین
    چیزی خواندم در فارس که لینکش در خامنه ای دات آی آر هم هست.(صحبت های حاتمی کیاست) شما هم بخوانید بد نیست.
    پاسخ:
    چشم .ممنون 
    سلام

    *ریخت و پاش کنید*

    ...کمی برای دل...

    http://zareh.blog.ir/post/321
    پاسخ:
    سلام ...
    دل ما برای اذیت کردن شما تنگ شده! جدا میگم!
    پاسخ:
    و من هم ایضا ! 
    سلام

    خوبید خانوم معلم جان

    ما بالاخره بعد از کلی مکافات اون هفته رفتیم معراجی هارو دیدیم.

    اگه وقت بشه این هفته میریم چ رو ببینیم.

    نه برای دیدنش!

    صرفا برای اینکه آمار فروشش بالاتر بره حتی 2 نفر!!!

    دعامون بفرمایید

    (راستی چون فرموده بودید مطالب رو روی وب بذارم قسمتی از صحبتهای حقیر رو با فارس گذاشتم.)
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام
    شکر خدا ، خوبم

    از معراجی ها حرصم میگیره با هزار ترفند آمار رو بالا بردن که بگن مورد استقبال عموم قرار گرفته که چی؟ مگه مسابقه است ؟

    خدا فقط از نیت هامون اگاهه ...

    چشم میبینمش . ممنون
    به خانمت سلام برسون
    زنده باشی

  • سید مرتضی میرعزآبادی
  • سلام
    چ رو دیدم .عالی بود ،می خوام یه بار دیگه هم برم ببینم.از اول فیلم حرفهای شما تو ذهنم بود . واسه همین خلاف اون چیزی رو که شما دیدید رو دیدم.
    مثلا تو کامنت خانم نفس شما گفتید اون روحیه لطیف رو ندیدید ولی من اتفاقا دیدم اونجایی که داره می ره ملاقات وصالی تو بیمارستان دم در بیمارستان دولا می شه و یه شاخه گل بر میداره برای اصغر وصالی . یا اونجایی که جونش رو به خطر می اندازه واسه نجات دادن یه زن.اونجایی که گل رو می ذاره رو اسلحه. اونجایی که نمی ذاره قاطره رو بکشند. اونجایی که می شینه پیش سیروان و همسرش و می گیه سیروان مرد بزرگیه پرستار بزرگ هم می خواد . اونجایی که گاری مجروحین رو خودش می کشه .همینه اینها روح لطیف و شاعرانه و هنرمندانه و عارفانه دکتر چمرانه. من دکتر چمرانی رو که حاتمی کیا معرفی کرده رو خیلی دوست دارم . یکم با چمران چریک مشکل دارم ولی باید چمران چمران دید نه چ
    مصاحبه حاتمی کیا با برنامه راز رو تو آپارات ببینید خیلی حرفهای خوبی می زنه ،آدم و از گیجی در میاره ،چون من وقتی از سینما اومدم بیرون یکم گیج بودم البته احساس رضایت می کردم . فکر می کنم این اولین باری بود که از گذروندن دو ساعت از وقتم توسینما خوشحال بودم.
    یا حق
    پاسخ:
    سلام

    گفتم که منم لذت بردم از دیدنش و واقعا به دیدن دوباره اش می ارزه .من میگم اون چهره ای که ازش نشون داد یه چهره ی بی تفاوت بود وگرنه منم که گفتم وقتی میره نجات بده اون زن وبچه ش رو از بیمارستان یا بخشی که از کشتن اون قاطر جلوگیری میکنه ..منظورم اینه توی چهره اش هیچ نشانی از احساس نیست خیلی بی تفاوته . نه اینکه واقعا آدم بی تفاوتی باشه یه لبخند روی لباش نیست ... ادم حس میکنه یه آدم کاملا سرد وبی تفاوته ... از این جهت گفتم ...
    سلام
    در اینکه دکتر چمران انسان والایی است ، شکی نیست.
    -------------
    دکتر دارای یک زندگی خصوصی بوده یعنی ازدواجش در آمریکا و فکر کنم 4 فرزند از آن خانم آمریکایی که بعدش راهی لبنان میشه و با یک خانم لبنانی ازدواج میکنه که در زمان تصدی اش در وزارت دفاع ایشان در ایران بود.و زندگی کاری دکتر را تقریبا" همه می دانند.
    اینکه زن و بچه های دکتر چمران در آمریکا چه اوضاعی دارند بهش پرداخته نمی شود.
    البته من فیلم چ را ندیده ام .
    ----------------
    برای شناخت بیشتر دکتر چمران می توان از دیدگاه کرد های کردستان نیز به ویژگیهای ایشان پی برد.
    پاسخ:
    سلام

    ممنون از اظهار نظر و پیشنهادتون .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی